Rosa, SP, GL en PvdD willen van provincie snelle oplossing N203

Foto: Provincie Noord-Holland

De fracties van GroenLinks, SP, Partij voor de Dieren en Rosa dringen er bij de provinciale formateurs en fracties op aan om in de onderhandelingen oog te hebben voor de schadelijke gevolgen van de provinciale weg N203 voor inwoners,van met name Krommenie en Wormerveer en om die kwestie hoog op de agenda te zetten.

Die inwoners van Zaanstad hebben niet alleen last van het verkeerslawaai,maar worden ook blootgesteld aan verhoogde fijnstofconcentraties en dat schreeuwt op een oplossing. De voorgestelde verbindingsweg tussen de A8 en de A9 is echter niet het antwoord, aldus de vier fracties. Verwijzend naar de ‘onherstelbare schade’ die zo’n weg berokkent aan cultuurhistorische en aardkundige monumenten als de Stelling van Amsterdam,,het kreekruggenlandschap van Assendelft en het stroomgebied van het voormalige OerIJ stellen ze dat daarnaast de hoge natuurwaarden in het gebied (verder) zullen worden aangetast en dat de uitstoot van broeikasgassen gaat toenemen.

Veel geld voor nieuwe problemen

Bovendien wijst onderzoek uit dat de luchtkwaliteit in Krommenie en Wormerveer niet verbetert met de aanleg van de verbindingsweg A8A9, terwijl de situatie in Assendelft juist verslechtert,’ schrijven GL, SP, PvdD en Rosa in een gezamenlijke brief.Door de toename met 30.000 voertuigen dagelijks op de A8 (waarvan een groot deel vrachtverkeer) zullen de reeds bestaande milieuproblemen in Koog aan de Zaan en Zaandam Oost nog verergeren.’ Het is het tegen zeer hoge kosten creëren van nieuwe problemen.

Het baart de fracties grote zorgen’ dat een snelle verbetering van de situatie rondom de N203 volledig uit zicht geraakt is’. Zowel in de provincie als op gemeentelijk niveau wordt ingezet op de A8A9 verbinding als zijnde de enige oplossing’ voor de problematiek in Zaanstad Noord, terwijl effectieve alternatieve maatregelen zoals het aanleggen van groenzones rondom de Provincialeweg met bomen en heggen als fijnstofafvang, het verbeteren van verbindingen met schoner alternatief vervoer en het verminderen van de verkeersdruk door het aanleggen van transferiums, het verlagen van de maximumsnelheid en het verbeteren van de doorstroming op de N203 zelf direct terzijde geschoven’ worden.

Niet doormodderen

Deze afwachtende houding dreigt ervoor te zorgen dat de inwoners van ZaanstadNoord nog jarenlang aan onnodig hoge gezondheidsrisicos worden blootgesteld, concluderen de vier partijen. Ze roepen de onderhandelaars die bezig zijn om een nieuw provinciebestuur te vormen op om niet langer in te zetten op een A8-A9 verbinding maar haast te maken met oplossingen die wél de gewenste gevolgen hebben..

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen