Provincie kiest Golfbaanvariant voor verbindingsweg A8-A9

Foto: Provincie Noord-Holland

De kogel is dan toch door de kerk: de provincie heeft het Golfbaanalternatief aangewezen als de beste manier om de bereikbaarheid en leefbaarheid in het gebied tussen de A8 en de A9 te verbeteren en tegelijkertijd de Unesco-waarden van de Stelling van Amsterdam te herstellen.

Gedeputeerde Staten hebben de keuze voor de verbinding tussen beide snelwegen gemaakt op basis van de uitkomsten van onderzoeken, gesprekken, aanbevelingen en ingediende zienswijzen. Het Nul-plusalternatief in Krommenie sneuvelde omdat het onvoldoende bijdroeg aan de doelstellingen en bovendien ‘maatschappelijk onrendabel’ was; het Heemskerkalternatief bleek 180 miljoen euro duurder dan de gekozen optie.

Broekpolder

Volgens GS is ‘nadrukkelijk gekeken’ naar de resultaten van het geluidsonderzoek in de Broekpolder, waar bewoners meer geluidsoverlast vrezen na de aanleg van het Golfbaanalternatief. Er komen daarom extra geluidsmaatregelen.

Verdeeld advies

De stuurgroep bleef verdeeld in hun advies over een voorkeursalternatief. De Vervoerregio Amsterdam en Rijkswaterstaat kozen voor het Golfbaanalternatief; de gemeenten Heemskerk en Beverwijk kiezen voor het Heemskerkalternatief. Velsen en Uitgeest maakten nog geen keuze en Zaanstad verwierp de Nul-plusvariant maar sprak zich niet over de andere twee mogelijheden uit.

Het besluit over het gekozen alternatief wordt begin juli voorgelegd aan Provinciale Staten. Pas daarna wordt het definitief.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen