
De fracties van GroenLinks , SP , Partij voor de Dieren en R osa dringen er bij de provinciale formateurs en fracties op aan om in de onderhandelingen oog te hebben voor de schadelijke gevolgen van de provinciale weg N203 voor in woners , van met name Krommenie en Wormerveer en om die kwestie hoog op de agenda te zetten.
Die inwoners van Zaanstad hebben niet alleen last van het verkeerslawaai , maar worden ook blootgesteld aan verhoogde fijnstofconcentraties en dat schreeuwt op een oplossing. De voorgestelde verbindingsweg tussen de A8 en de A9 is echter niet het antwoord , aldus de vier fracties. Verwijzend naar de ‘ onherstelbare schade’ die zo’n weg berokken t aan cultuurhistorische en aardkundige monumenten als de Stelling van Amsterdam, , het kreekruggenlandschap van Assendelft en het stroomgebied van het voormalige Oer IJ stellen ze dat daarnaast de hoge natuurwaarden in het gebied (verder) zullen worden aangetast en dat de uitstoot van broeikasgassen gaat toenemen .
‘
Bovendien wijst onderzoek uit dat de luchtkwaliteit in Krommenie en Wormerveer niet verbetert met de aanleg van de verbindingsweg A8 - A9 , terwijl de situatie in Assendelft juist verslechtert,’ schrijven GL , SP , PvdD en R osa in een gezamenlijke brief. ‘ Door de toename met 30 .000 voertu i gen dagelijks op de A8 ( waarvan een g root deel vrachtverkeer ) zullen de reeds bestaande milieuproblemen in Koog aan de Zaan en Zaandam Oost nog verergeren .’ Het is het tegen zeer hoge kosten creë ren va n nieuwe problemen .
[embed][/embed]
Het baart de fracties ‘ grote zorgen’ dat een snelle verbeter ing van de situatie rondom de N203 ‘ volled i g uit zicht geraakt is’ . Zowel in de provincie als op gemeentelijk niveau wordt ingezet op de A8 - A9 verbinding als zijnde ' de enige oplossing’ voor de problematiek in Zaanstad Noord, terwijl effectieve alternatieve maatregelen zoals het aanleg g en van groenzones rondom de Provincialeweg met bomen en heg g en als fijnstofafvang , het verbeteren van verbindingen met schoner alternatief ver v oer en het verminderen van de verkeersdruk door het aanleggen van transferiums , het verlagen van de maximum snelheid en het verbeteren van de doorstroming op de N203 zelf ‘ direct terzijde geschoven’ worden.
Deze afwachtende houding dreigt ervoor te zorgen dat de inwoners van Zaanstad - Noord nog jarenlang aan onnod i g hoge gezondheidsrisico ' s worden blootgesteld , concluderen de vier partijen. Ze roepen de onderhandelaars die bezig zijn om een nieuw provinciebestuur te vormen op om niet langer in te zetten op een A8- A9 verbinding maar haast te maken met oplossingen die wé l de gewenste gevolgen hebben. .





