Het allerbelangrijkste bij de bus is stiptheid

Foto: Wikipedia

Er ligt een conceptversie van de inventarisatie van de meningen van inwoners van Zaanstad over het busvervoer. Daarvoor werd een (online) enquête gehouden en er werd een inloopavond georganiseerd, voordat de voorbereidingen voor een nieuwe OV-concessie voor Zaanstreek – Waterland echt van start gaan. Op de avond kwam echter geen enkele belangstellende af.

De Vervoerregio Amsterdam is begonnen met de voorbereidingen voor de aanbesteding van de concessie die op 12 december 2021 ingaat. Er wordt eerst een Programma van Eisen gemaakt en daarvoor peilde Zaanstad de wensen van de inwoners. Duidelijk bovenaan: bussen moet op de afgesproken tijd bij de halte zijn.


Het ligt in de verwachting dat het Programma van Eisen uit 2009 voor de huidige concessie voor een groot deel zal worden overgenomen: waar en wanneer openbaar vervoer beschikbaar moet zijn, eisen aan de punctualiteit, aansluitgaranties, sociale veiligheid, materieel, reisinformatie, tarieven en consumentenbescherming. De gemeenteraad besloot dat specifieke gebruikers- en belangengroepen zoals scholen, bedrijven en sportverenigingen ook om hun mening moest worden gevraagd. Dat is via verschillende kanalen gebeurd, daarnaast war er de uitslag van de enquête en zijn reacties die via Facebook en Twitter meegenomen in het concept.

Het vaakst gehoord

In de conceptbrief aan de Vervoerregio staat welke aspecten van het openbaar vervoer het belangrijkst worden gevonden en zijn de meest voorkomende suggesties uit de enquête opgenomen. Dat zijn:

  • Betere verdeling als verschillende lijnen hetzelfde traject hebben. Met name waar twee R-netbussen vlak achter elkaar rijden, is met beter afstemde intervallen een wezenlijke frequentieverhoging te bereiken. Dit betekent een grotere effectiviteit van dezelfde middelen.
  • Zorgen voor goede aansluiting bus-trein en trein-bus De bereikbaarheid van kernen zonder station of buiten het invloedsgebied van een station neemt hierdoor toe. Hogere frequenties ’s avonds en in het weekend, wat name wat betreft de uurdiensten.
  • Een bushalte bij metrostation Noorderpark. Aansluitingen op nieuwe OV-lijnen dienen vanaf het begin goed te zijn geregeld, zodat het OV-netwerk aan kracht toeneemt.
  • OV naar bedrijventerreinen en nieuw woonwijken. Criteria als bevolkingsomvang en werkgelegenheid moeten niet slechts in de PvE-fase worden gehanteerd, maar jaarlijks in een Vervoerplan worden getoetst. Zaanstad verwacht in de komende vijftien jaar een groei van duizenden inwoners en arbeidsplaatsen waardoor openbaar vervoer van groot belang is.
  • Directere verbindingen. De oost-westverbindingen ter hoogte van het Zaans Medisch Centrum en de Zaanse Schans worden erg gemist.
  • Reisinformatie moet downloadbaar zijn en per lijn en halte moeten reizigers dienstregelinginformatie kunnen downloaden.
  • Milieuvriendelijke bussen. Er bestaat een voorkeur voor elektrische bussen.
  • De grote R-netbussen die dwars door het centrum gaan, doen afbreuk aan de kwaliteit van het winkelgebied. Men wil kleinere exemplaren.
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen