Wanneer en hoe nog onzeker, maar ongelijkvloerse kruising Guisweg komt er

Foto: Google Street View

Het Rijk en de regio zijn het eens geworden over de aanleg van een ongelijkvloerse kruising van de Guisweg in Zaandijk met het spoor en de Provincialeweg. Of de treinen dan wel het autoverkeer in een tunnel verdwijnen is nog niet beslist. Ook een planning hangt er nog niet aan.

De gehate spoorwegovergang is al jaren een knelpunt voor zowel fietsers als automobilisten. Hij is onoverzichtelijk en vormt een barrière voor de verbinding van oost en west, terwijl het aantal passerende treinen alleen maar zal toenemen. Net als het aantal toeristen dat via het naastgelegen station naar de Zaanse Schans gaat.

Veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid

Alle partijen zijn het er nu over eens dat een ongelijkvloerse kruising nodig is om de veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid te vergroten. Daarbij moet de omgeving van station Zaandijk Zaanse Schans uitgroeien tot een aantrekkelijk gebied om te wonen, te reizen en te recreëren. De Vervoerregio Amsterdam onderzoekt op dit moment de mogelijkheden van de kruising met de Guisweg, het ontwikkelen van het gebied rondom het station, het bouwen van extra woningen en de verbetering van de aansluiting met de A8.

In het voorjaar van 2019 wordt in gesprek gegaan met belanghebbenden over de huidige situatie bij de Guisweg. In de volgende fase, de planstudie, worden de beste oplossingen onderzocht. Dan wordt ook de omgeving erbij betrokken.

Eerste kwartaal 2019 meer duidelijkheid

De spoorwegovergang is onderdeel van een breed pakket aan maatregelen om de bereikbaarheid in de regio Amsterdam – Hoorn te verbeteren. Ook is rekening gehouden met grote opgaven voor woningbouw, leefbaarheid, klimaat en duurzaamheid. In het eerste kwartaal van 2019 moet definitief duidelijk zijn of het pakket aan maatregelen uitvoerbaar en financierbaar is.

A7 tussen knooppunt en Prins Bernhardplein stadsweg

De verbetering van de doorstroming op de Thorbeckweg is al in een veel vergevorderder stadium; nieuw is het ombouwen van het laatste stukje snelweg van de A7 tussen knooppunt Zaandam en het Prins Bernhardplein tot een stadsweg. Dat betekent dat de weg een stedelijk karakter krijgt met een maximumsnelheid van 70 of 50 kilometer per uur én dat er een extra aansluiting komt voor een betere ontsluiting van de aanpalende gebieden.

Dit is een belangrijke voorwaarde voor de gewenste ontwikkeling van het gebied rondom station Zaandam Kogerveld. Daarnaast wordt zo het leef- en woonklimaat in de omgeving verbeterd. De precieze invulling van deze maatregel wordt onder leiding van Zaanstad nog nader onderzocht.

Wethouder tevreden man

Wethouder Mobiliteit Gerard Slegers meent dat met de genomen besluiten drie grote en belangrijke bereikbaarheidsprojecten een grote stap dichterbij zijn gekomen: de Guisweg, het aanpakken van Vijfhoek, Ambacht en Thorbeckeweg en het ombouwen van de Prins Bernhardweg/A7 tot stadsweg.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen