Dat er een tunnel onder het kruispunt met de Wibautstraat moet komen om de Thorbeckeweg – de N516 – te ontlasten, is voor een meerderheid in de gemeenteraad een uitgemaakte zaak. En die tunnel moet er bovendien snel komen: het liefst al in 2021.
Een voorstel van GroenLinks, de SP en de Partij voor de Dieren om nog eens goed naar alternatieven te kijken haalde het gisteravond niet. De provinciale afdeling van de SP heeft Gedeputeerde Staten vragen gesteld over de ingreep bij de Vijfhoek, omdat de Statenfractie zich zorgen maakt over de toekomst van het Vijfhoekpark na de herinrichting van de N516 en de verwachte groei van het aantal voertuigen op die provinciale weg van zo’n 43.000 per dag nu tot 53.000 in 2030. Een antwoord op die vragen is er nog niet.
Avant – uitbreiding Thorbeckeweg – is een doodlopende weg. Uitbreiding wegencapaciteit zorgt voor méér mensen die achteraan in de filerij aansluiten. Niet duurzaam noch toekomstbestendig. Metro tussen ASD en ZNSTD lost veel meer op! #PlanB
— PvdD Zaanstad (@PvdD_Zaanstad) October 12, 2018
Door de instemming van de Zaanse gemeenteraad gaat het onderzoek naar de tunnel de komende maanden verder zonder nog naar andere oplossingen te kijken.
Op radio1 spraken jongeren over slimme alternatieven, zoals fijnmazig OV, betere fietsverbindingen, autodelen. “Alleen meer asfalt is oude politiek, niet toekomstgericht”. Ondertussen overweegt Zaanstad 60-70 miljoen te besteden om autoverkeer Thorbeckeweg te stimuleren
— paul laport (@LaportPaul) October 9, 2018