Maatregelen om Thorbeckeweg te ontlasten vanavond in de raad

Foto: Vervoerregio Amsterdam

De gemeenteraad praat vanavond over de keuze uit drie alternatieven die het college heeft gemaakt om het openbaar vervoer en autoverkeer op de Thorbeckeweg beter te laten doorstromen. Daar moet iets gebeuren, omdat alles erop wijst dat de kruispunten Vijfhoek en Ambacht/Westkolkdijk met deze weg vanaf 2021 overbelast zullen zijn.

Het college heeft gekozen voor de variant waarbij het kruispunt bij de Vijfhoek ongelijkvloers wordt, de aansluiting van de Westkolkdijk wordt verplaatst naar de Vlinderbrug en er busbanen komen tussen De Vlinder en de Wibautstraat.

Groot draagvlak

Dit alternatief biedt de meeste voordelen, heeft een positieve kosten-batenverhouding, kan rekenen op en breed draagvlak en is het enige alternatief dat een robuuste oplossing voor de Vijfhoek biedt, vinden B & W. En de Vervoerregio Amsterdam is het daarmee eens. ‘Het voorkeursalternatief heeft een groot draagvlak onder betrokken partijen, de directe omgeving, maar ook partijen elders in de stad, zoals bedrijven in de Kanaalzone. Dit is gebleken in een informatiebijeenkomst op 4 juni 2018.’

Planstudie

Gaat de gemeenteraad vanavond akkoord, dan is de volgende stap een planstudie naar de voorgestelde verkeersmaatregelen. Die gaan 65 tot 75 miljoen euro kosten, waarvoor nog geen volledige dekking gevonden is. Een van de alternatieven was fors duurder en viel alleen al om die reden af, terwijl het andere weliswaar goedkoeper was maar op termijn geen oplossing voor de toenemende verkeersdruk biedt.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen