Voorproefje wegvallen Zaanbrug slecht bevallen in Wormerveer en Wormer

De Zaanbrug bleef afgelopen vrijdag vrijwel de hele dag dicht voor autoverkeer en de scheepvaart.
De Zaanbrug bleef afgelopen vrijdag vrijwel de hele dag dicht voor autoverkeer en de scheepvaart.
Foto: Michel Schermer

Wormerveer en Wormer kregen eergisteren een onaangekondigd en onvoorbereid voorproefje van de gevolgen van een ontbrekende Zaanbrug. Die was van ver voor het ochtendkrieken tot ruim na vier uur in de middag gesloten voor het autoverkeer – en voor de scheepvaart – vanwege een hardnekkig defect.

Omdat de Ned Benedictweg (N514) nog niet is aangepast vooruitlopend op de vervanging van de brug tussen beide dorpen werd het een chaos op die weg en de aanvoerwegen. De Ned Benedictweg krijgt tussen de Samsonweg en de Veerdijk twee rijstroken per richting om straks het extra verkeer te kunnen verwerken en voor fietsers, voetgangers en de nood- en hulpdiensten wordt tijdens de bouw in de buurt van de bestaande Zaanbrug een tijdelijke verbinding gemaakt. Fietsers en voetgangers konden vrijdag overigens wel over de Zaanbrug.

Tijdelijke aanpassingen

Er komen echter in eerste instantie slechts tijdelijke aanpassingen aan de Ned Benedictweg voorafgaand aan de vervanging van de Zaanbrug, omdat Zaanstad daarmee 720.000 euro kan besparen. De keerzijde is dat daardoor ondernemers op met name industrieterrein Noorderveld twee keer worden opgezadeld met wegwerkzaamheden. De bouw van de nieuwe brug zit momenteel in de aanbestedingsfase en naar verwachting wordt begin volgend jaar een aannemer gekozen. De bouw kan dan aan het eind van het jaar beginnen.

Fietspad

Vasthouden aan de in eerste instantie voorgestelde duurzame verkeersmaatregelen voor de provinciale N514 en de aanpalende gemeentelijke wegen, waarna de Ned Benedictweg zou worden overgedragen aan de gemeente Zaanstad, zou 870.000 euro kosten. De tijdelijke verkeersmaatregelen slechts 150.000. En omdat Haarlem niet wilde meebetalen aan de duurdere optie is die van de baan. Ook het beoogde fietspad tussen Noorderveld 1 en 2 valt daarmee (voorlopig?) buiten de boot.

Afschrikwekkend voorbeeld

Dat de vervanging van een brug geen fluitje van een cent is zelfs als de bouw is begonnen, blijkt momenteel in Alkmaar bij de Leeghwaterbrug die Zaanstad via de oostelijke route langs het Noordhollandskanaal (N242) met de kaasstad verbindt. Daar lag het werk stil nadat de gemeente Alkmaar in mei een bouwstop oplegde die rechtstraaks terug te voeren is op een kwalitatief slechte voorbereiding van de aannemer. Diverse constructieve tekeningen en berekeningen voldeden niet aan de norm.

Het werk aan de Alkmaarse Leeghwaterbrug is hervat. Foto: Provincie Noord-Holland

Het werk is nu hervat en de voorlopige ingebruikname van de nieuwe brug is gepland in september 2019, hoewel de provincie nog zoekt naar mogelijkheden om doe datum naar voren te krijgen. Oorspronkelijk werd uitgegaan van maart volgend jaar.

Bedrijven in opstand

De Federatie Bedrijvenverenigingen Alkmaar e.o. heeft inmiddels in Haarlem aan de bel getrokken en in een open brief op korte termijn een gesprek geëist, omdat ‘het zo niet langer gaat’. Ondernemingen lijden schade en burgers staan dagelijks eindeloos in de file. De Federatie ziet aanvullende infrastructurele werken in de regio als de beste manier om de bedrijven voor de doorstane ellende te compenseren, maar mocht de provincie daar niets in zien dan worden schadeclaims voorgelegd aan de rechter.

De achterliggende oorzaak van alle problemen is volgens de ondernemers dat bij een aanbesteding alleen naar geld wordt gekeken, terwijl ook andere factoren – zoals bekendheid met de lokale situatie – zouden moeten meewegen.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen