ProRail opent meldpunt gevaarlijke overgangen voor beroepschauffeurs

Foto: Google Street View

Om overwegen zo veilig mogelijk te houden, start ProRail een meldpunt voor beroepschauffeurs waar zij obstakels die gevaar op kunnen leveren bij overwegen door kunnen geven.

Het gaat steeds vaker (bijna) mis met wegverkeer op spoorwegovergangen. Vorig jaar nam het aantal vertraagde treinen hierdoor toe tot 5978, tegenover 5702 een jaar eerder. Een kwart van de incidenten wordt veroorzaakt door (bijna) aanrijdingen met vrachtwagens, die deels aan de chauffeur te wijten zijn maar ook aan onduidelijkheid over de weginrichting, verkeersopstoppingen of aan ‘onhandig geplaatste objecten die voor gevaar zorgen’.

‘Beste overweg géén overweg’

Met problematische spoorwegovergangen bij de Guisweg en in Krommenie/Assendelft moet het voor inwoners van Zaanstad een genoegen zijn om in de aankondiging van het meldpunt op de website vanProRail te lezen dat voor dat bedrijf ‘de beste overweg géén overweg’ is. ‘Ook vinden we spoorwegovergangen niet meer van deze tijd.’

Door heel Nederland ligt de prioriteit voor ons op het verwijderen of beveiligen van onbewaakte overwegen. Maar ook beveiligde overwegen worden geregeld vervangen door tunnels of bruggen. Helaas kunnen niet alle overwegen worden gesaneerd, omdat dit op veel plaatsen een belangrijke oversteekplaats is voor de omgeving. Ook hangt hier een flink prijskaartje aan, waar een gemeente of provincie in moet investeren.’

Door de opening van het meldpunt kan ProRail potentieel gevaarlijke situaties in kaart brengen vanuit het perspectief van beroepschauffeurs. Daarna wil de spoorbeheerder in gesprek met andere partijen, zoals wegbeheerders en gemeenten, om te bekijken wat er eventueel aangepast kan worden.

Henk Wijngaard

Vrachtwagenchauffeur en zanger Henk Wijngaard werkt mee aan de campagne die het meldpunt onder de aandacht moet brengen. Dar gebeurt via radiospotjes en een filmpje op social media.

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen