Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam wil in drie jaar tijd 111 miljoen investeren in onder andere toegankelijkheid, liften, metro’s en het tegengaan van personeelstekort in het openbaar vervoer. Het voorstel komt op 9 juli aan de orde in de vergadering van de regioraad.
Het geld komt van de door de Tweede Kamer aangenomen motie Bikker en is bedoeld om te investeren in het verbeteren en toegankelijker maken van het OV, om zo verschraling te voorkomen. Het grootste deel van het geld (zo’n 48 miljoen per jaar) is gebruikt om de OV-tarieven niet te verhogen in 2024. Met de rest van het geld wil het dagelijks bestuur zorgen dat reizigers gemakkelijker, aangenamer en daardoor vaker het OV kunnen gebruiken en er zo voldoende openbaar vervoer in de regio blijft.
Een bedrag van 17,5 miljoen euro is bestemd voor toegankelijkheid en inclusie. Toegankelijke haltes en voertuigen zijn van groot belang voor een voor alle inwoners en bezoekers beschikbaar OV. De Vervoerregio betaalt 95 procent van de kosten van een versnelde aanpassing van haltes, de gemeente waar de halte in ligt de resterende vijf procent. Daarnaast worden extra rolstoelplanken voor de 15G-trams (vier per tram) aangeschaft en wordt geld opzij gezet om liften sneller te kunnen vervangen als ze niet meer goed werken en om extra reserveonderdelen aan op de plank te hebben voor liften en roltrappen.
Er komt ook onderzoek naar een WhatsApp-nummer zoals dat van de NS
, waarmee onveilige situaties gemeld kunnen worden. Dit kan het gevoel van sociale veiligheid vergroten in het OV. Onderzoek naar een goede uitrol van deze pilot is nodig omdat in de regio verschillende vervoerders rijden en bekeken moet worden wat de beste manier van communiceren en optreden is bij meldingen via het nummer.
Maatregelen die zichzelf (gedeeltelijk) terugverdienen zijn de aanschaf van drie extra metrostellen zonder daarvoor een lening af te sluiten - hetgeen achttien miljoen euro aan rente bespaart - en de vervanging van de techniek waarmee het OV voorrang krijgt bij verkeerslichten. De nieuwe techniek is sneller, slimmer en goedkoper in het onderhoud.
Een nijpend probleem is het personeelstekort en het imago van het OV en de Vervoerregio wil twee miljoen euro steken in de uitvoering van innovatieve ideeën van vervoerders om het tekort aan chauffeurs tegen te gaan, zonder dat er een strijd om personeel tussen de verschillende bedrijven losbarst.