Miljoenentekort voor ambitieus project op locatie Figaro

14 dec 2022, 14:29 Actueel
screenshot 2019 06 15 gratis afbeelding op pixabay architectuur gebouw
Pexels

'Young urban professionals' die bij het station in Zaandam switchen tussen hun appartementen in een groene woontoren van misschien wel 55 meter hoog en hun co-working concepten en flexwerkplekken met ondersteunende horeca aan de kant van het stadhuis. Het was een mooi toekomstbeeld. Maar er is geen geld voor.

Zaanstad komt vijf tot zeven miljoen euro te kort om de kunnen overgaan tot de Europese aanbesteding van de bouwlocatie Figaro, dé plek van de gesneuvelde dromen. Eerder moest na een referendum het plan voor het daar geplande Cultuurcluster worden begraven. Een iconische woontoren in een hoogwaardige openbare ruimte was de volgende uitdaging, die nu aan een zijden draad hangt.

Figaro verbindt de westkant van Zaandam met het centrum en is een visitekaartje voor bezoekers die er trein arriveren. Het moet er levendig zijn op straat, en niet alleen tijdens kantooruren. Een zichtbaar klimaatadaptief woongebouw moest de sterk versteende omgeving een vriendelijkere en gezondere uitstraling geven. Geen plek voor auto's, maar voor het openbaar vervoer en fietsen. Maar ook fietsen moeten ergens staan.

Veel extra plekken nodig

Volgens een recente prognose van ProRail is in 2040 in het stationsgebied een extra (bewaakte en eerste 24 uur gratis) stalling met 2400 fietsparkeerplekken nodig voor reizigers met het openbaar vervoer. De huidige openbare fietsplekken van het Noordschebos en de NS-loods komen daarmee te vervallen. Het aantal van 2400 plekken is exclusief het fietsparkeren voor ambtenaren.

Met de NS en ProRail wordt momenteel de mogelijkheid onderzocht om tijdens de eerste tien jaar het fietsparkeren voor ambtenaren in Figaro te huisvesten. In de tussentijd wordt verder gezocht naar een definitieve oplossing voor stadhuismedewerkers. 'Er zijn kansen bij de ontwikkeling van het Noordschebos, de Droogschuur en de Zaantoren,' schrijft het college aan de raad. Het geld voor de Figaro-stalling is echter nog niet bij elkaar. Er wordt gehoopt op een bijdrage van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, maar Zaanstad weet de bestaande stallingen ook al niet binnen het gewenste budget te exploiteren,