Petitie chauffeurs leerlingen- en zorgvervoer voor betere CAO

Foto: Wolf-taxi-opleiding.nl

Enkele tientallen werknemers uit het zorg- en leerlingenvervoer hebben vandaag in Ede – de vestigingsplaats van het ook in Zaanstad actieve taxibedrijf Noot – gedemonstreerd en een petitie voor een betere CAO aangeboden aan hun werkgever Koninklijk Nederlands Vervoer. Wat Noot betreft liet het college onlangs nog weten niet bezorgd te zijn, na vragen hierover van de SP en het CDA.

Werknemers in de sector zijn volgens vakbond CNV niet tevreden over het bod van acht procent loonsverhoging in 2023 en vier procent in 2024, maar willen 12,5 procent meteen volgend jaar. Volgens het CNV wordt er nu tot het eind van de maand gewacht op een reactie. Komt die niet of is die niet naar de zin van de eisers, dan zullen volgens de bond actievergaderingen worden gepland. De demonstratie werd ook gesteund door de FNV. De bonden willen daarnaast 100 procent doorbetaling bij ziekte vanaf de eerste dag.

Grote uitstroom

Er zijn diverse problemen in het leerlingen- en zorgvervoer en volgens een zegsman van de bond kapten dit jaar al zo ’n 650 werknemers ermee. Daar komt volgens hem bij dat de voorwaarden al langere tijd achterlopen bij de rest van de vervoerssector. In het zorg- en leerlingenvervoer werken circa 22.000 mensen, voornamelijk met een parttime contract van gemiddeld 20 uur per week. De huidige CAO loopt af op 31 december.

Lange ritten

Afgelopen weken was het leerlingenvervoer veelvuldig in het nieuws, omdat leerlingen uit het speciaal onderwijs en hun ouders aan de bel trokken over de problemen die spelen. Kinderen soms zo jong als vier jaar zitten dagelijks drie uur in een taxi naar en van school, zo schetste directeur van Ouders & Onderwijs Lobke Vlaming. Kinderen met bijvoorbeeld autisme of een fysieke beperking missen schooluren en lopen psychische schade op, zo stelde het Leerlingenbelang-VSO. Oorzaak van het vastlopende leerlingenvervoer is onder meer een personeelstekort.

 

Reacties

Cookieinstellingen