Honderden miljoenen voor verhuizing van bedrijf dat niet mag groeien

Foto: Wikimedia

De cruiseterminal gaat niet naar de Achtersluispolder, maar naar de Amsterdamse Coenhaven. Dat is inmiddels oud nieuws. Maar wat raar is, is dat er nu een plan ligt om 150 tot 200 miljoen euro uit te geven aan het verhuizen van een bedrijf dat waarschijnlijk niet mag groeien.

De Passenger Terminal Amsterdam (PTA) moet weg uit het centrum van de hoofdstad om de binnenstad te ontlasten: vanaf de huidige plek aan de Piet Heinkade lopen de passagiers zo de stad in.

Geen groei

De nieuwe terminal in de haven naast de A10 moet in 2024 in bedrijf worden genomen en 230 cruiseschepen per jaar kunnen ontvangen, tegen 150 nu. Ruim 700.000 passagiers per jaar zouden straks vanuit de Coenhaven Amsterdam en omgeving moeten aandoen. Maar een groot deel van de Amsterdamse gemeenteraad vindt het helemaal geen goed idee om de verplaatsing van de terminal aan te grijpen voor verdere groei.

Coalitiepartij SP en oppositiepartijen GroenLinks en Partij voor de Dieren willen nul groei van de cruisevaart en ook de PvdA en de Partij van de Ouderen hebben daar twijfels bij. D66, de op dit moment grootste collegepartij, heeft laten weten dat de nieuwe terminal niet tot ‘ongebreidelde groei’ mag leiden. Wie het na de raadsverkiezingen in maart voor het zeggen krijgt is uiteraard koffiedik kijken, maar dat zijn samen toch heel wat stemmen in het traditioneel naar links overhellende Amsterdam.

Investering in nieuwe zeesluis

Het dichtslibben van het centrum speelt voor de de op de rem trappende politici een grote rol en ook de vervuiling die cruiseschepen met zich meebrengen: die drijvende hotels zijn bepaald niet milieuvriendelijk. Maar, aan de andere kant, was die hele dure nieuwe zeesluis bij IJmuiden niet ook impliciet bedoeld om Amsterdam toegankelijk te maken voor zelfs de grootste cruiseschepen?

Het definitieve besluit over een verhuizing valt eind 2018, maar tot die tijd zijn er nog wel wat vragen te beantwoorden. Waarom honderden miljoenen in een project steken met nu al zoveel mitsen en maren? Welk bedrijf dat uit zijn jasje groeit accepteert een grotere nieuwe stek wanneer daar meteen bij wordt gezegd dat die extra ruimte niet mag leiden tot groei? In een groeigedreven economie waar ‘stilstand is achteruitgang’ een mantra is dat beslissingen bepaalt – de Schipholdiscussie is er een uitstekend voorbeeld van.

En Zaanstad?

En wat vindt Zaanstad eigenlijk van die groeibeperking? De gemeente krijgt dan wel niet de terminal op haar grondgebied, maar wil wel graag meeprofiteren van de beoogde verbeterde spreiding van de cruisepassagiers over de regio. Met een restrictie aan het aantal schepen wordt de spoeling dunner – Haarlem, Hoorn, Alkmaar, de kleinere gemeenten aan de kust en de binnenwateren en ook steden als Den Haag en Leiden profiteren graag mee van het verleggen van de focus van Amsterdam op de regio, ook al kunnen zij via Rotterdam van twee walletjes eten.

Over groei van de (zee)cruisesector valt pas te praten als die duurzamer wordt en duidelijk is dat de passagiers vanuit de Coenhaven niet massaal alsnog naar het Amsterdamse centrum zullen gaan, klinkt het aan de overkant van het Noordzeekanaal.

Maar waarom met twee maten meten, wanneer bijvoorbeeld het aantal passagiers dat Schiphol aandoet naar verwachting zal groeien van 60 miljoen in 2015 naar minimaal 110 miljoen in 2050 en er alles aan gedaan wordt om die groei te faciliteren, al wordt dan een deel van de onvermijdelijke overlast en milieuschade naar elders verplaatst?

Het laatste woord over de nieuwe terminal is nog niet gezegd. En wat het milieu betreft: de schepen varen straks nog steeds langs Zaanse oevers, waar ze dan ook precies naar onderweg zijn. En oevers met veel meer woningen, bovendien.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen