POV weer op de bres voor renovatie in plaats van sloop Zaanbrug

Foto: Royal Haskoning / DHV Architecten

De POV wil het op 27 februari in de raad weer over de Zaanbrug hebben. De vervanging van de oeververbinding tussen Wormerveer en Wormer wordt steeds duurder en de aanbesteding door de provincie is tot twee keer toe mislukt. Er waren de laatste maal twee inschrijvers, maar die wilden het niet doen voor de beschikbare 13,75 miljoen euro. Eind deze maand wordt uit Haarlem meer duidelijkheid verwacht over de stand van zaken.

Wat die stand van zaken betreft weet fractievoorzitter Harrie van de Laan meer dan de buitenwereld: de laatste keer dat de raad werd bijgepraat over de brug gebeurde dat achter gesloten deuren. In motie vraagt hij nu – en niet voor het eerst – om onmiddellijk werk te maken van een plan B voor de Zaanbrug, zijnde een renovatie in plaats van sloop en nieuwbouw. Deze optie zou moeten worden onderzocht door een onafhankelijke deskundige, die de levensduur van de brug bij renovatie in kaart moet brengen en de kosten en baten op een rij moet zetten. Zusterpartij POV Wormerland is eveneens voorstander van deze laatste werkwijze.

Opnieuw duurder?

Volgens de laatst bekende cijfers is de bijdrage van Zaanstad aan een nieuw te bouwen brug op dit moment 6,9 miljoen euro; een kwart van de totale kosten. Wormerland betaalt hetzelfde bedrag en de provincie neemt de helft van de rekening op zich. Dat eind vorig jaar geen bouwer geïnteresseerd bleek om het project voor het vastgestelde budget uit te voeren lijkt echter een voorbode van een nieuwe kostenstijging. ‘Op het moment dat een aanbesteding de deur uitgaat is de aanbesteding al achterhaald,’ constateert Van der Laan in een tijd van stijgende loon- en materiaalkosten.

Voetgangers en fietsers beter af

De huidige brug uit het midden van de jaren 60 van de vorige eeuw moet volgens de plannen worden vervangen door een traditionele Hollandse ophaalbrug. Voor de scheepvaart wordt de doorvaarthoogte van 2,35 meter met circa een halve meter verruimd, zodat de brug minder vaak open hoeft. De doorvaartbreedte wordt vergroot van twaalf naar 16,5 meter. Aan weerszijden komen vrijliggende fietspaden met een breedte van 2,10 meter en vrijliggende voetpaden van 1,80 meter breed. In de huidige situatie maken fietsers en voetgangers aan de oostkant van de brug nog gebruik van één gecombineerd fiets-voetpad pal langs de rijweg. De nieuwe fietspaden moeten een belangrijke bijdrage leveren aan de verbetering van de fietsroute van Wormer naar het station in Wormerveer en vice versa.

Financiële consequenties

De POV is niet overtuigd van de noodzaak om miljoenen te steken in een nieuwe brug nu Zaanstad zich gesteld ziet voor grote bezuinigingen in de komende jaren. De Zaanbrug is volgens de partij in een dusdanige staat dat deze heel goed gerenoveerd kan worden. Dat betekent echter ook dat er heel veel geld over de balk gesmeten is: als het project wordt stopgezet zullen Zaanstad en Wormerland zelf verder moeten met de Zaanbrug en de provincie een deel van de kosten moeten terugbetalen die er in de voorbereiding al voor de vervanging gemaakt zijn. Het opstellen van het ontwerp, technische onderzoeken en externe advisering hebben rond vier miljoen euro gekost. Zaanstad en Wormerland zouden daarvan elk een kwart moeten terugbetalen, zo’n 1,3 miljoen euro. Een nieuw ontwerp maken en het dringend noodzakelijke voorlopig onderhoud plegen zou nog eens een half miljoen opslurpen, gedeeld door de beide gemeenten.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen