Woningbouw op plek dansschool Assendelft kan doorgaan

Foto: Appel Architecten

De bouw van 22 woningen op de plek van de voormalige dansschool aan de Dorpsstraat 932 in Assendelft kan doorgaan nu de Raad van State vandaag alle bezwaren van omwonenden tegen het bouwplan heeft verworpen. Het perceel dat nu in gebruik is als parkeerterrein en de twee bezwaarmakers vrezen dat de nieuwe huizen hun woon- en leefklimaat zal aantasten door onder meer verkeersoverlast en schaduwwerking.

Initiatiefnemer Combinatiebouw Kennemerland gaat woningen bouwen met een hoogte van zeven tot elf meter, ‘op een afstand van 30 centimeter‘ van een bestaande woning, betoogde één van de protesterende Assendelvers. De RvS kwam echter na bestudering van de tekeningen uit op negen meter en acht het ‘aannemelijk’ dat er vanuit de vijf daar geplande huizen ’geen of slechts beperkt direct zicht zal zijn’ op de betreffende woning. Ook het bezwaar dat de bezonningsstudie ondeigdelijk zou zijn uitgevoerd is door de hoogste bestuursrechter verworpen.

Langzaamverkeersroute

Eén van de bezwaarmakers voorziet geluid- en andere overlast door hangjongeren vanwege de langzaamverkeersroute – ofwel een voetpad – die naast Dorpsstraat 932 wordt gerealiseerd. Dat zou in het verleden ook al zijn gebeurd. De advocaat van de gemeenteraad stelde daar tegnover dat een langzaamverkeersroute gebruikelijk is binnen woongebieden en dat deze uitsluitend bedoeld is voor voetgangers. De bestuursrechter overwoog in dat verband dat het geveven dat een bewoner soms stemgeluid van gebruikers van het voetpad zal horen niet zodanig bezwarend is dat de gemeenteraad daarom van het hele plan af had moeten zien.

Om de langzaamverkeersroute ook ‘langzaam’ te houden zullen hekken worden geplaatst om te voorkomen dat (brom)fietsers er gebruik van gaan maken. En er is handhaving toegezegd. Overlast van hangjongeren is een kwestie van handhaving wanneer regels over de openbare orde worden overtreden en geen zaak voor de bestuursrechter die moet oordelen over de legimiteit van een bestemmingsplan.

Verkeersdrukte

De gevreesde onaanvaardbare toename van het verkeer vanwege het aantal woningen, de bijbehorende parkeervoorzieningen en de langzaamverkeersroute vond evenmin weerklank, net als de voorspelling dat de langzaamverkeersroute ook zal worden gebruikt door brommers, scooters en fietsers. Verkeersplatform Crow berekende dat de realisatie van 22 woningen tot 157,3 voertuigbewegingen per etmaal leidt, 74,7 meer dan nu het geval is. Volgens de gemeenteraad kunnen de bestaande wegen deze beperkte toename van het aantal verkeersbewegingen verwerken en de RvS vindt dat een redelijk standpunt. Alle andere bezwaren met betrekking tot onder meer het grondwaterpeil en de sanering van verontreinigde grond vonden ook geen genade in de ogen van de bestuursrechter.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen