AH-reclame met verboden OneLove-band nu wel wat gênant

Foto: Screenshot / Albert Heijn

Jumbo ging opzichtig de fout in met ‘steigerreclame’ voor de WK voetbal in Qatar en concurrent Albert Heijn speelde vervolgens op safe met een spotje dat focust op verbondenheid. Er zit wel een addertje onder het gras: de OneLove-band die Virgil van Dijk erin draagt. Die is door de wereldvoetbalbond Fifa immers in de ban gedaan.

Oranje heeft zich daar zonder al te veel verzet bij neergelegd, wat de scene in de boodschap van AH nogal gênant maakt. Het Duitse elftal maakte al een statement door op de groepsfoto allemaal een hand voor de mond te slaan, maar Denemarken gaay nog een stapje verder en sluit een vroegtijdig en vrijwillig vertrek van het WK niet langer uit. ‘We kunnen de optie om uit de Fifa te stappen nu overwegen,’  aldus voorzitter Jesper Møller van de bond DBU op een persconferentie in Qatar.

De Fifa kondigde afgelopen dinsdag een verbod op de OneLove-band aan, met een gele kaart voor de speler die zich daaraan niet zou houden. De zeven initiatiefnemers waaronder de KNVB besloten daarom de band terug te trekken. Møller zegt  teleurgesteld en boos te zijn: ‘Het is onacceptabel dat ze ons zo voor het blok hebben gezet. Dat we het zó laat te horen kregen, is totaal onaanvaardbaar. Het is verwerpelijk.’

 
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen