Albert Heijn negeert gastland Qatar in WK-reclameclip

Foto: Screenshot / Albert Heijn

Na de flater van grote concurrent Jumo met een ‘Oranje’ reclame met hossende BN’ers op bouwsteigers komt Albert Heijn met een ‘veilige’ clip met rapper Typhoon, singer-songwriter Flemming en een aantal Oranjespelers rond het WK voetbal in Qatar.  Thuis voetbal kijken staat centraal bij AH.

De supermarktketen laat het gastland van het toernooi in zijn communicatie links liggen en heeft een spot opgenomen met daarin onder meer de boodschap ‘Waar we ook zijn, we zijn thuis’. De locatie van het toernooi is uiterst omstreden vanwege de slechte werkomstandigheden voor de arbeidsmigranten die de stadions moesten bouwen. Jumbo besloot na de ophef per direct met de reclamespot te stoppen en bood excuses aan. Albert Heijn strikte onder meer aanvoerder Virgil van Dijk van het Nederlands elftal voor zijn actie. Ook worden oranje sinaasappelen in het schap van de super getoond en juichende Nederlanders voor hun televisie.

Patches

‘We zijn geen sponsor van de FIFA noch van het WK in Qatar. Albert Heijn zal ook niet op het WK in Qatar aanwezig zijn,’ werd in Zaandam al eerder gesteld in een verklaring. Albert Heijn is wel officieel partner van voetbalbond KNVB. Tijdens de WK-periode laat Nederlands grootste supermarktketen zijn klanten dit keer oranje patches sparen die ze op hun kleding kunnen plakken. Klanten krijgen er bij vijftien euro aan boodschappen eentje gratis. De patches zijn gemaakt van gerecycled materiaal en gaan extra lang mee.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen