Vraagtekens LZ bij geldigheid positieve draagvlakmeting parkeren

23 jul , 13:00 Gemeente
Screenshot_20250723_131821
Flickr / Nanda Sluijsmans

Lokaal Zaans vindt dat het college heeft gesjoemeld met de draagvlakmeting voor de invoering van betaald parkeren in de Boerejonkerbuurt Zuid. Volgens het gemeentelijke beleid moet een meerderheid van de bewoners in een enquête over gereguleerd parkeren daar ja tegen zeggen, maar daar is in dit geval van afgeweken.  

In 2021 nam de gemeenteraad bij het vaststellen van het Zaans Mobiliteitsplan het amendement Gereguleerd parkeren met draagvlak inwoners en bedrijven aan, dat stelt dat betaald parkeren alleen mag worden ingevoerd bij aantoonbaar draagvlak: minimaal de helft plus één. Bovendien dient de respons representatief te zijn, met een reactie van minimaal 40 procent van de aangeschreven bewoners en bedrijven en in de Boerejonkerbuurt Zuid is daar geen sprake van: slechts 21 procent van de bewoners en bedrijven reageerde en nóg was er geen meerderheid. 

Bron: Gemeente Zaanstad
Bron: Gemeente Zaanstad

'Hoe kunt u in dat geval de invoering van betaald parkeren rechtvaardigen? Erkent u dat dit besluit in strijd is met het vastgestelde beleid, en dus niet rechtsgeldig is?' stelt raadslid Marianne de Boer in schriftelijke vragen. 'We lazen dat het college stelt dat ‘de uitslag representatief is’. Heeft het college zelf, afwijkend van vastgesteld beleid, een definitie opgesteld van ‘representatief’? Wat is deze definitie? En bent u het met ons eens dat het nogal neerbuigend is om te zeggen ‘er zijn relatief meer bedrijven in dit gebied’ dus de stem van de bewoners is minder relevant?' 

De Boer wil ook uitleg over het gegeven dat de stemmen van inwoners en bedrijven die ‘geen voorkeur’ hebben opgegeven als vóór stemmen worden geteld en waarom er ook is gevraagd naar de invloed van betaald parkeren in omliggende straten op de mening van bewoners over parkeren in hun eigen straat. Dat is 'manipulatie van de vraagstelling,' aldus De Boer.

Onrealistisch beleid

Een ander probleem is in haar ogen dat 'veel bewoners' hebben aangegeven geen brief te hebben ontvangen over de enquête. Maar er is volgens De Boer een ernstiger, onderliggend vraagstuk: het Zaans Mobiliteitsplan 'sluit op steeds meer punten niet aan bij de realiteit in de wijken en dorpen, zeker daar waar bewoners géén betaald parkeren willen'. Er is een tekort aan parkeerplekken en 'wat doet het college om daadwerkelijk méér parkeerruimte te realiseren in plaats van bestaande tekorten af te schuiven op bewoners via betaald parkeren?'