Vooral voetgangers en fietsers straks beter af rondom Nauernasche Vaart

05 okt , 4:00 Gemeente
screenshot 20241004 132959
Gemeente Zaanstad
De honderden nieuwe woningen die in Krommenie en Wormerveer moeten verrijzen rondom de Nauernasche Vaart zorgen ook voor noodzakelijke aanpassingen aan de verkeersinfrastructuur. Het accent ligt daarbij op het bevorderen van langzaam verkeer, maar voor automobilisten liggen er ook verbeteringen in het verschiet. 
In het Mobiliteitsplan Zaanstad Noord staat dat fietsen, wandelen, openbaar vervoer en deelauto’s worden gestimuleerd om te zorgen voor 'leefbare gebieden waar het fijn werken, wonen en verblijven is, met ruimte voor ontwikkelingen en groen'. Dit geldt ook voor het gebied rondom de Nauernasche Vaart. Zaanstad wil ervoor zorgen dat nieuwe ontwikkelingen geen (extra) verkeersproblemen veroorzaken. In het Concept Werkboek Gebiedsstrategie Rondom de Nauernasche Vaart is te lezen waaraan daarbij gedacht wordt.
Langs de Nauernasche Vaart ziet het college recreatieve wandelroutes ontstaan: aan de westkant over verharde stoepen en paden en aan de oostkant ook over soms onverharde paden. Onderzocht wordt of het PWN-terrein in Wormerveer via de waterkant bereikt kan worden door voetgangers (en eventueel fietsers) en ook het Mercuriusterrein en het Vaartdijkterrein moeten goed te voet bereikbaar zijn vanaf het lint van Krommenie en vanaf de vaart. Nieuwbouw aan de Kerkstraat Noord en Kerkstraat 110 smoet met veilige voetpaden worden aangesloten op het Noordsterpark.

Twee fietsbruggen

Om het fietsnetwerk te versterken komen er twee nieuwe fietsbruggen over de vaart. De eerste pal naast de huidige Vaartbrug en bedoeld om de veiligheid voor fietsers en voetgangers te verbeteren en de tweede noordelijker als onderdeel van de parkenroute. Deze fietsroute verbindt Wormerveer met Krommenie via het Noordsterpark en het Agathepark. De ontwikkellocaties sluiten aan op het fietsroutenetwerk via de Padlaan en de Kerkstraat, met bij de Kerkstraat een veilige oversteek. Langs de Zuidervaartdijk wordt de fietsroute aantrekkelijker gemaakt voor fietsers.
screenshot 20241004 125904
Een andere wens is de verbetering van de bereikbaarheid van de treinstations in Noord door goede fietsroutes richting de stations en grotere fietsenstallingen. Ook de toegankelijkheid van bushaltes moet beter, om het gemakkelijker te maken om op de bus te stappen naar het station of naar één van de winkelgebieden. Op een aantal ontwikkellocaties zullen  deelauto’s en deelbakfietsen worden aangeboden op toegewezen parkeerplekken, zogenoemde buurt-hubs.

Auto's

De verkeerscirculatie in Krommenie wordt aangepakt volgens het Mobiliteitsplan Noord, met eenrichtingsverkeer in het centrum en met onder andere een knip in de Vlusch. Om het winkellint en de aanlooproutes aantrekkelijker te maken wordt het aantal parkeerplaatsen in de Noorder- en Zuiderhoofdstraat beperkt. Die plekken zullen dichtbij het centrum worden gecompenseerd. Een voor de hand liggende locatie daarvoor is het Vaartdijkterrein, aldus het college.
De ontwikkellocaties met al die nieuwe woningen moeten bereikbaar zijn met de auto en dit mag ook niet tot problemen op andere plekken leiden. Het Vaartdijkterrein wordt daarom ontsloten via de Noordervaartdijk. Op het terrein zelf komen eenrichtingsstraten. 'Zo ontstaat een prettig leefklimaat waar langzaam verkeer de overhand heeft. We onderzoeken een passende ontsluiting van de projecten aan de Kerkstraat: via de bestaande infrastructuur en/of via het verlengde van de Noordsterweg langs de manege. Een herinrichting van de Noordsterweg is wellicht nodig voor een verkeersveilige ontsluiting.' 
Onderzocht wordt ook of het kruispunt van de N246 en de Kerkstraat kan worden verbeterd zodat verkeer uit Wormerveer en Krommenie gemakkelijker op de Provincialeweg komt. Ook wordt bekeken of de geluidsoverlast van deze weg beperkt kan worden.