Wordt de noodzakelijke uitbreiding van het middenspanningsnet in Zaandam Zuid een reddingsboei voor het groeiende aantal inwoners voor wie het vinden van een parkeerplek een dagelijkse frustratie is geworden? Het zou zomaar kunnen, want de aanleg heeft één groot bijkomend voordeel: er ontstaan velden waarop onder geen beding gebouwd mag worden.
Dat zit zo. De benodigde kabels zullen om de overlast te beperken worden aangebracht via gestuurde boring. Daarbij stuurt een speciaal ontwikkelde boorinstallatie met behulp van computers een boorkop met grote precisie onder de grond door, ook op grote diepte. Daardoor kunnen boven de route bijvoorbeeld bomen worden geplant. Maar... Een gestuurde boring heeft technisch een maximale lengte van circa 1200 meter. Na die afstand moet de boring 'boven komen; op een zogenoemd koppelveld.
In zo'n veld - ook wel moflocatie genoemd - komt de ene boring bovengronds en wordt een nieuwe boring ingezet. De kabels tussen de beide boringen worden op die plek aan elkaar gelast. Een koppelveld van rond tien bij 30 meter ligt uiteindelijk ongeveer een meter onder maaiveld. En dat betekent dat daar geen mogelijkheden meer zijn voor ontwikkelingen of bestemmingen die in de weg zitten van onderhoud aan de kabels, zoals het aanbrengen van asfalt (niet snel te verwijderen bij urgente werkzaamheden aan de kabels) of bomen (wortels). Parkeren is echter wel mogelijk.
Waar de koppelvelden moeten komen is nog niet bekend, maar de gemeente en netbeheerder Liander hebben alle opties voor het tracé in overleg met betrokkenen al 'zorgvuldig afgewogen,' schreef wethouder René Tuijn aan de gemeenteraad. In opdracht van Liander gaat uitvoerder Qirion een vergunning voor kabels en leidingen en andere benodigde documenten aanvragen bij het college.