Terugblik op jaren van discussie over snelvaren en een gemiste kans

24 jul , 12:15 Gemeente
screenshot-20240304-131655 (1)
Creazilla / CC0

Voormalig raadslid van D66 Jan de Vries (1990 - 1998 en 2010-2022) uit Krommenie is waarschijnlijk nog meer dan de huidige volksvertegenwoordigers bekend met de ins en outs van varen in de Zaanstreek en met de pogingen die al zijn ondernomen om een einde te maken aan de overlast en onveiligheid op het water. Rob Karst van Lokaal Zaans deed er zijn voordeel mee. 

'Tussen 2006 en 2010 is er door het toenmalige CDA-raadslid Piet van Tellingen meerdere malen aandacht gevraagd voor de bootjes die vaak met hoge snelheid op de Zaanse wateren voeren. In 2012 heb ik me verdiept in het varen met vaak snelle bootjes in de wateren rondom Krommenie omdat er veel klachten kwamen over het gedrag van vaak jonge schippers. Hun gedrag bracht schade toe aan broedende watervogels die in de rietkragen hun nesten hadden. Ook werd er, en dat niet ten onrechte, gevreesd voor ongelukken op het water. De wat oudere schippers voeren vaak in de nachtelijke uren met hoge snelheid en zonder deugdelijke verlichting door de Woudpolder en door de Kerksloot in Krommenie. Regelmatig schalde er geluid en motorgeraas door de woonbuurten,' herinnert De Vries zich.

Wormerland

'Om er iets aan te doen heb ik mij georiënteerd in de vaarregels van de gemeente Wormerland. De vaarregistratie van Wormerland had vooral tot doel om schippers beneden de achttien jaar samen met hun ouder of verzorger naar het stadhuis te krijgen en om ze daar bij de uitreiking van de registratie sticker te wijzen op de vaarregels en daarbij werd een folder met de regels meegegeven. Deze stickers worden in Wormerland nog steeds uitgegeven op dezelfde manier als in medio 2010, de kosten zijn 21,10 euro en ze zijn voor vijf jaar geldig.' 

Gemiste kans

Naast de bredere verspreiding van de regels op het water pakte Wormerland met haar beleid ook Buiten het probleem van zogenoemde weesboten - lees 'wrakken'- aan. 'Het toenmalige VVD-raadslid Gerard Hartog was tegen de invoering van een registratiesysteem voor vaartuigen in Zaanstad en hij kreeg zijn fractie hierin mee. Dat was erg jammer: anders had Zaanstad medio 2012 al een vergelijkbaar prijsvriendelijk registratiesysteem kunnen hebben,' blikt De Vries nu terug. Vooruit kijkend noemt hij het voorstel dat nu op tafel ligt en dat booteigenaren in Zaanstad 152 euro per jaar gaat kosten 'buitenproportioneel' en 'een mogelijkheid om de gemeentekas te spekken'.

Uitgeest

Naar aanleiding van deze overpeinzingen heeft Karst een aantal schriftelijke vragen voor het college. Zo is hij benieuwd hoe dat een succesvolle handhaving voor zich ziet in de Woudpolder, waarvoor samenwerking moet worden gezocht met diverse eigenaren zoals de gemeente Uitgeest en Staatsbosbeheer. Hij vraagt ook waarom Zaanstad niet gekozen heeft voor het Wormerlandse model (waarbij aangetekend moet worden dat Wormerland volgens het college van Zaanstad er wel oren naar heeft om aan te sluiten bij dat van Zaanstad)

Vaarbeperkingen

Om de watervogels tijdens hun broedseizoen te beschermen is al meerdere malen voorgesteld om in die periode gemotoriseerd varen te verbieden, maar daarover wordt in het voorstel voor de invoering van het vaarvignet niet gerept. In het gemeentelijke Groen en Waterplan is daarnaast de ambitie opgenomen om met name in kwetsbare natuurgebieden uitsluitend elektrisch varen toe te staan en ook dat blijft  onvermeld in het nieuwe plan. Karst wil graag weten hoe het met de ambitie op dit punt gesteld is.