Het centrum van Zaandam ten noorden van de Gedempte Gracht krijgt een opknapbeurt. Het gaat om de Stationsstraat, het Rustenburg en de Vinkenstraat tot aan de Beatrixbrug. De riolering en het straatwerk zijn aan vervanging toe.
Ook wordt de openbare ruimte anders ingericht om dit deel van het centrum beter bereikbaar te maken. De verkeersveiligheid wordt verbeterd door fietsstraten te maken. Hier zijn bussen en auto’s te gast en wordt de maximumsnelheid 30 kilometer per uur. Ook komen er extra bomen, heesters en vaste plantenbakken. Voor de zomer moet het definitief ontwerp klaar zijn. De planning is dat de werkzaamheden dan begin 2026 starten. Later komen ook nog de Zeemanstraat / het Hazepad aan de beurt voor een facelift. Nieuwe ontwikkelingen in het centrum (zoals nieuwe woningen) krijgen geen parkeervergunning voor op straat.
Bij de nieuwe inrichting wordt vooral rekening gehouden met fietsers en voetgangers. Parkeren, laden en lossen, fietsen stallen, groen/bomen en verlichting krijgen allemaal een eigen plek op hetzelfde niveau als het trottoir. De fietsstraatinrichting geldt voor de doorgaande route voor de bus en de fiets. Dat is de route door de Gedempte Gracht, Westzijde, Vinkenstraat, het Rustenburg en de Stationsstraat. De Zeemansstraat wordt ingericht als woonstraat.
Er is een parkeertelling uitgevoerd in het gebied. Op dinsdagnacht stonden er 125 auto’s (79 procent vol), op donderdagnacht 123 auto’s (78 procent) en op zaterdagmiddag 167 auto’s (106 procent). In totaal komen er 159 parkeerplaatsen in het gebied. In de Vinkenstraat komen 36 gewone parkeerplaatsen en vijf plekken voor laden en lossen, van maandag tot en met zaterdag van 08:00 tot 18:00 uur. Buiten deze tijden kunnen ze als parkeerplaatsen worden gebruikt, wat in totaal 51 parkeerplekken maakt. In de Zeemansstraat komen er 107. Op het Hazepad geldt een parkeerverbod, behalve op één plek voor mindervaliden.