De provincie gaat nu dan toch werk maken van het fietspad langs de Leeghwaterweg tussen de Zaanse Schans en de Zuiderweg. Dat voldoet niet aan de eisen die gelden voor een goede veilige doorfietsroute. De werkzaamheden om dit te verbeteren kunnen worden gecombineerd met de aanleg van een definitieve bushalte bij de Schans.
Een ander project dat in de pijplijn zit is het aanpakken van de N246 tussen Nauerna en Westzaan, waar de verkeersveiligheid een onvoldoende krijgt. Het is een relatief smalle weg waar veel kleine uitwegen van woningen op aansluiten. Ook blijkt uit een analyse van de provincie dat er op de weg te hard wordt gereden. In combinatie met de kruispunten is dit een verkeersveiligheidsrisico. Samen met de Leeghwaterweg zijn dit de twee Zaanse probleemgevallen uit de provinciale inventarisatie. De reconstructie van de kruising Leeghwaterweg - Zuiderweg is een losstaand traject.
De provincie past de komende jaren vooral wegen en fietspaden aan waar de verkeersveiligheid niet voldoende is of waar de verkeersoverlast op de omgeving te groot is. In een monitor zijn 130 wegen en fietspaden onder de loep genomen en is gekeken waar grote problemen zijn op het gebied van verkeersveiligheid, een gezonde leefomgeving, doorstroming van het autoverkeer en het openbaar vervoer en de natuur.
'Ook als provincie kunnen we ons geld maar één keer uitgeven. We moeten dus keuzes maken. Doorstroming van autoverkeer is niet langer het belangrijkste. Juist verkeersonveilige plekken en plekken waar de overlast voor de omgeving van de wegen te groot is, zijn wat ons betreft de belangrijkste redenen om te investeren,' aldus Gedeputeerde Jeroen Olthof.