Gemeente na bijna twee jaar terug met WhatsApp

Foto: Flickr / Tim Reckmann

Inwoners kunnen vanaf vandaag weer WhatsApp berichten sturen via het telefoonnummer 06 – 1043 4693. Die berichten worden op werkdagen tussen 08:30 uur en 17:00 uur beantwoord door medewerkers van het klantcontactcentrum. Het streven is om dat binnen het kwartier te doen.

De herintroductie van de dienstverlening volgt toevallig op de wereldwijde storing van  gisteren, die ook Facebook en Instagram trof. Wethouder van Dienstverlening Rita Noordzij laat in een persbericht weten het belangrijk te vinden dat inwoners op verschillende en laagdrempelige manieren in contact kunnen komen met de gemeente. ‘Berichten versturen via WhatsApp hoort daarbij en zorgt voor gemak.’

Zaanstad stopte in november 2019 met de applicatie nadat de voorwaarden voor het gebruik door bedrijven door WhatsApp waren aangepast. Er werd toen nog gewerkt aan een toepassing voor uitgebreid zakelijk gebruik, die kennelijk voor de gemeente door de beugel kan.

Bescherming privacy

Via WhatsApp worden geen vragen beantwoord waar privacygevoelige informatie voor nodig is, zoals persoonsgegevens of een Burgerservicenummer. Voor het antwoord op dat soort vragen kunnen inwoners bellen naar 14 075 of online een formulier invullen. Voor meldingen over de openbare ruimte zoals afval, kapotte lantaarnpalen of losse stoeptegels kunnen inwoners online een melding doen via de webapplicatie Slim Melden.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen