De veertien gemeenten die per 1 januari een Zero Emissie Zone willen invoeren waar alleen bedijfsauto's mogen komen die geen schadelijke stoffen uitstoten
houden vast aan hun plannen, ondanks een beleidswijziging van het kabinet. In Zaanstad stelde een raadsmeerderheid
de invoering onlangs uit tot 2030. Amsterdam begint er echter binnenkort al aan.
Staatssecretaris Chris Jansen van Milieu kondigde vrijdag aan dat ondernemers met een relatief schone bedrijfswagen op diesel niet tot 2028 maar tot 2029 in emissievrije zones mogen rijden. Ook wil hij met gemeenten gaan praten zodat die in het eerste jaar nog geen boetes geven. De gemeenten zeggen dat ze hebben aangegeven dat dit niet eerlijk zou zijn tegenover ondernemers die nieuwe voertuigen hebben gekocht of die een ontheffing hebben aangevraagd. Het zou volgens de gemeenten neerkomen op uitstel van de Zero Emissie Zones. Ze zeiden 'overrompeld' te zijn door de staatssecretaris en niet akkoord te gaan met zijn voorstel.
Jaar langere voorbereiding
Ondernemers met een schone dieselbestelauto (emissieklasse 6) behouden volgens het nieuwe Rijksbeleid tot 1 januari 2029 toegang tot stadscentra met een Zero Emissie Zone, zodat ze een jaar langer de tijd hebben om over te stappen naar een elektrisch voertuig. Daarnaast moet worden voorkomen dat ze tegen een boete aanlopen. Zaanstad heeft de grens dus nog wat verder opgerekt. Naast een jaar uitstel voor schone dieselbusjes en een langere boetevrije periode worden bestaande afspraken over onder meer ontheffingen aangescherpt en vastgelegd in een convenant. Ontheffingen voor bedrijfseconomische omstandigheden en netcongestie moeten landelijk gaan gelden.
Gemeentelijke keuze
'Ondernemers moeten de tijd en ruimte krijgen hun bedrijf te verduurzamen in een tempo dat bij hen past. Tegelijkertijd moeten we oog hebben voor bestaande afspraken. Gemeenten die ondanks alle bezwaren toch van start willen met een Zero Emissie Zone kunnen daar dus voor kiezen,' aldus de staatssecretaris. Een Zero Emissie Zone is een gebied waarin bestel- en vrachtauto’s die schadelijke stoffen uitstoten geweerd worden. Het gaat om een gefaseerde invoering tot 2030, waarbij in eerste instantie alleen de meest vervuilende bestaande voertuigen worden geweerd. In totaal hebben een kleine 30 gemeenten besloten om in de periode tot 2030 een emissievrijezone in te voeren. Van die lijst is Zaanstad dus afgevoerd.