De meest recente update van de ontwikkelingen bij vervoerder EBS begint vrolijker dan wethouder en bestuurder van de Vervoerregio Amsterdam Gerard Slegers tot nu toe gewend was: 'Deze rapportage is een stuk korter omdat de stabiliteit van de dienstuitvoering van EBS weer lijkt te zijn teruggekeerd.'
Na de toegenomen rituitval na de jaarwisseling zijn de jongste cijfers een stuk positiever. 'Het lijkt erop dat er weer een dalende lijn is ingezet met betrekking tot rituitval. De materieelproblemen die in de maand januari voor een piek in rituitval hebben gezorgd lijken onder controle. We kunnen concluderen dat de aanvullende maatregelen, zoals de inzet van extra personeel, de inzet van dieselbussen (als reserve) en de inzet van de BYD-bussen hun vruchten afwerpen. De laatste maatregel die ingezet gaat worden is een nieuw dienstenpakket vanaf 30 maart,' schrijft Slegers aan de gemeenteraad.
Dat dienstenpakket moet ervoor zorgen dat de diensten anders op elkaar zijn afgestemd, waardoor de bussen efficiënter ingezet kunnen worden met dezelfde dienstregeling. Niet alles is dus op de rit: 'Deze maatregel is nodig omdat het helaas nog wel regelmatig voorkomt dat chauffeurs, met name op maandag, op een bus wachten in de stalling Purmerend. Deze chauffeurs moeten dan iets vertraagd aan hun ritten beginnen. Hierdoor vallen enkele ritten uit.' Dit heeft met de beschikbaarheid van technisch personeel in het weekend te maken.
De laatste twee bussen van de bestelde vloot moeten nog geleverd worden. De verwachting is nu dat dat uiterlijk eind april is gebeurd. Ook de vier extra bussen die VDL aan EBS in bruikleen geeft hebben vertraging opgelopen. Deze bussen worden, volgens de laatste planning, in september verwacht. Als de percentages van de rituitval langere tijd onder de twee procent blijven worden er volgende stappen gezet in de opschaling van de altijd nog onvolledig uitgevoerde dienstregeling.