
EcoLog heeft een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van een importterminal voor vloeibare waterstof in de Amsterdamse haven. Het bedrijf heeft in Tokio een overeenkomst getekend met een aantal technologiepartijen die apparatuur gaan leveren voor zowel de importterminal als de schepen waarmee de waterstof in de toekomst wordt vervoerd.
De consortiumpartners – Ebara Corporation, Fukui Seisakusho, Kobe Steel en TB Global Technologies – gaan apparatuur en technische oplossingen leveren voor zowel EcoLog’s vloeibare-waterstofschepen als voor de toekomstige importterminal in Amsterdam. In nauwe samenwerking met Port of Amsterdam ontwikkelt EcoLog een terminal voor de import van vloeibare waterstof (LH2) en de export van vloeibare CO2 (LCO) in de Afrikahaven. Het gaat om de eerste terminal van deze schaal wereldwijd. De terminal is naar verwachting rond 2030 operationeel en heeft in de eerste fase een jaarlijkse doorvoercapaciteit van 200.000 ton vloeibare waterstof en 1,8 miljoen ton vloeibare CO2.
Vloeibare waterstof kan efficiënt en veilig worden getransporteerd via pijpleidingen, de binnenvaart, het spoor en de weg. Via de terminal in Amsterdam kan waterstof worden geleverd aan afnemers in de regio, de rest van Nederland en Duitsland, onder meer voor toepassing in industrie, mobiliteit, scheepvaart en luchtvaart. Naast de terminal werkt EcoLog aan de ontwikkeling van gespecialiseerde schepen voor het vervoer van vloeibare waterstof. Zowel voor het vervoer per schip als voor de operatie in de terminal is zeer specialistische apparatuur nodig. Met de betrokken partners heeft EcoLog daarom een contract gesloten om deze apparatuur gezamenlijk te ontwikkelen en te integreren in de schepen en in de terminal.
De import van groene waterstof is belangrijk voor de ontwikkeling van de Europese waterstofeconomie en de verduurzaming van de industrie. In Nederland is onvoldoende ruimte en capaciteit om zelf alle benodigde groene waterstof te produceren. Import vanuit andere regio’s is daarom noodzakelijk. Eerder dit jaar werd al een overeenkomst gesloten met partijen uit Oman, Duitsland en Nederland om de import van vloeibare waterstof mogelijk te maken. De ontwikkeling van de terminal in de Amsterdamse haven sluit aan bij deze internationale samenwerking en bij de bredere ambities om NoordwestEuropa te voorzien van groene waterstof.





