De Vervoerregio Amsterdam is 'voorzichtig positief' over de ontwikkelingen bij EBS. Uit de voortgangsrapportage over de kwaliteit van de dienstuitvoering van 20 oktober (de start van de aangepaste dienstregeling van 87 procent) tot en met eind november blijkt dat er een duidelijke daling in de rituitval is.
In de vorige voortgangsrapportages was nog sprake van vijf tot tien procent rituitval, maar in november bleef de gemiddelde rituitval per week onder de 2,2 procent. Voor een deel komt dit doordat er veel meer chauffeurs zijn, maar belangrijker is nog dat de vorige dienstregeling rekening hield met veel vertragingen als gevolg van de werkzaamheden aan de A7. Daardoor waren er meer chauffeurs nodig voor minder ritten. Nu die weer efficiënter kunnen worden ingezet is het mogelijk om meer ritten te rijden.
In de week van 20 oktober zag EBS het aantal klantcontacten stijgen. De week erna lag het aantal reizigersreacties bijna de helft lager. In oktober en november kwamen dezelfde thema’s naar voren als in de maanden ervoor en gaan over de dienstregeling, verloren voorwerpen, de naam MeerPlus, vertraging, rituitval en het gedrag van de chauffeur. Volgens de Vervoerregio lijkt het erop dat klanten inmiddels weten dat ze hun klachten over lijnvoering, rituitval en de dienstregeling bij EBS zelf moeten melden.
EBS heeft ook in oktober en november een flinke slag gemaakt in het aannemen van nieuw personeel. In oktober meldde de vervoerder zelfs de start van bijna 40 nieuwe chauffeurs. De meesten waren al in het bezit van hun D-rijbewijs, waardoor zij direct inzetbaar waren. Wel gaat het hierbij grotendeels om parttimers, waardoor het aantal fte’s minder snel groeit. Na de piek in oktober is het aantal nieuwe chauffeurs in november weer stabiel gebleven op tien, zoals de verwachting was. Naar verwachting zullen ook in december ongeveer tien nieuwe chauffeurs starten.
Eind oktober waren ruim 160 van de 193 bestelde nieuwe elektrische bussen geleverd. De huidige verwachting is dat eind januari de laatste bussen van de oorspronkelijke bestelling geleverd zullen zijn. Dit heeft te maken met een vertraging in de levering door VDL. Omdat is gebleken dat het bij de nieuwe bussen langer duurt om eventuele schades te herstellen zijn er vier extra bussen besteld. Deze worden in mei 2025 geleverd. Voorlopig zullen daarom in de eerste maanden van 2025 nog wat dieselbussen in reserve worden gehouden.
Half oktober zijn er problemen ontstaan met de laadinfrastructuur voor de nieuwe Zero Emissie bussen. Door leverancier Siemens is daarop een taskforce ingericht en inmiddels lijkt de oorzaak van de storing te zijn gevonden. De oplossing hiervoor wordt nu getest. Met Siemens en binnen EBS zijn noodmaatregelen getroffen om de effecten op de dienstregeling zoveel mogelijk te beperken. Zo wordt overdag en ‘s nachts extra menskracht ingezet om de laadprocessen bij te sturen en zijn sinds half november op beide stallingen in Zaandam en Purmerend tijdelijke extra laders beschikbaar. Met deze maatregelen kan de busbeschikbaarheid op peil gehouden worden, terwijl Siemens werkt aan de structurele oplossingen.
Vanwege de netcogestie kan op dit moment in Zaandam alleen ’s nachts worden geladen en de verwachting is dat dit pas rond eind 2027, begin 2028 opgelost zal zijn. De planning is dat dan een nieuw onderstation door Liander is gerealiseerd. De volgende opschaling van de dienstregeling heeft pas plaats wanneer de uitvalscijfers structureel omlaag zijn gebracht. Op korte termijn schaalt EBS op werkdagen in de kerstvakantie met negen procent af ten opzichte van de huidige dienstregeling. Dat duurt tot 6 januari.