
Gemeenten als Utrecht, Rotterdam en Amsterdam schakelen nieuwe technieken in om herriemakers in het verkeer aan te pakken en het CDA wil in Zaanstad dezelfde kant op. 'Bewoners merken daar daadwerkelijk verbetering,' volgens raadslid Nick Hendriks.
In Zaanstad neemt intussen de overlast eerder toe dan af, stelt hij. In 2023 stelde het CDA vragen over de aanhoudende geluidsoverlast door motoren, scooters en auto’s die onnodig hard optrekken en vooral ’s avonds en ’s nachts voor veel hinder zorgen. Het college gaf destijds aan dat de inzet vooral lag op algemene verkeersmaatregelen en beperkte handhaving. Technologie om de grootste herriemakers gericht aan te pakken stond destijds nog niet op de agenda, maar is er inmiddels wel.
Uit geluidsmetingen én lawaaiflitspalen blijkt duidelijk dat een kleine groep voertuigen verantwoordelijk is voor een groot deel van de overlast, aldus Hendriks. Hij zou graag zien dat het college, in het licht van de succesvolle ervaringen in andere gemeenten, laat onderzoeken hoe geluidsmetingen of een lawaaiflitspaal ook in Zaanstad kunnen worden ingezet en dat nog voor de komende zomer met een pilot kan worden gestart.





