Prijsbewustere Amerikaanse consument drukt resultaten Ahold Delhaize

07 mei , 12:00 Bedrijvigheid
screenshot 20250507 105611
Google Street View

Ahold Delhaize heeft de marges op verkopen in de Verenigde Staten het afgelopen kwartaal zien teruglopen omdat het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn bij zijn ketens in de VS veel prijsverlagingen heeft doorgevoerd. Mede daardoor gingen de verkopen wel omhoog, bleek bij de presentatie van de kwartaalcijfers.

Ahold Delhaize was vanmorgen koploper in de AEX-index op de beurs in Amsterdam dankzij de goed ontvangen cijfers over het eerste kwartaal van het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en webwinkel Bol. Ahold Delhaize ging in de vroege handel bijna vijf procent vooruit. Ondanks de handelsoorlog houdt het concern vast aan zijn eerder gestelde financiële doelstellingen voor heel dit jaar.

In de VS heeft Giant Food, één van de ketens van Ahold Delhaize, zijn Fresh Low Prices-campagne uitgebreid, waarbij de prijzen van honderden producten werden verlaagd. Ook bij Stop & Shop gingen prijzen omlaag. De winstmarge op producten kwam op de Amerikaanse markt gemiddeld uit op 4,4 procent. In dezelfde periode vorig jaar was dit nog 4,6 procent.

Europa

In Europa lukte het wel om iets meer winst over te houden per product, ondanks lastige onderhandelingen met A-merken over de prijzen. In Europa lagen de marges met 3,4 procent wel lager dan in de VS, waar Ahold Delhaize tegenwoordig het merendeel van zijn omzet vandaan haalt. De plus voor Europa voorkwam daarom ook niet dat de concernbrede marge iets is gedaald. Een bron van zorg zijn de veranderende wisselkoersen en dan met name de afnemende waarde van de dollar, wat de resultaten kan raken. Voor heel dit jaar rekent het concern echter nog steeds op een marge rond de vier procent.

Profi

De totale verkopen van Ahold Delhaize en webwinkel Bol gingen met ruim zeven procent omhoog naar 23,3 miljard euro. Vooral in Europa ging het hard. Dat laatste is deels te danken aan de overname van de Roemeense supermarktketen Profi. Onder de streep bleef 554 miljoen euro over, tegen 513 miljoen euro een jaar terug. Topman Frans Muller sprak in een toelichting bij Bloomberg TV van 'sterke resultaten, ook als het gaat om onlineverkopen'. Er is wel veel onzekerheid, erkende hij. Van de handelsoorlog heeft het concern volgens Muller maar beperkt last omdat het overgrote deel van de producten in de VS lokaal wordt ingekocht. Amerikaanse consumenten zijn in zijn ogen wel prijsbewuster geworden.