Als het bewegingsmechanisme van de oostelijke brug in de N203 tussen Wormerveer en Krommenie het begeeft en niet gerepareerd kan worden, dan is het einde oefening voor de scheepvaart. Het wegverkeer gaat dan voor, zo heeft het college van de provincie te horen gekregen na schriftelijke vragen van Tjeerd Rienstra van de VVD. Dat dit ook werkelijkheid wordt is niet ondenkbaar bij de brug uit 1933.
Rienstra vroeg naar de faalrisico’s bij de twee bruggen over de Nauernasche Vaart, die een cruciale functie hebben in het lokale en regionale verkeer. Gezien de leeftijd van het bewegingsmechanisme van de ophaalbrug bestaat er een kans dat de brug niet meer kan worden gerepareerd omdat veel onderdelen niet meer leverbaar zijn, aldus de antwoorden.
'Indien dit optreedt dan krijgt het borgen van capaciteit van wegverkeer prioriteit boven het vaarwegverkeer. Het bewegende deel van de brug zal dan worden vastgezet waarna de brug niet meer kan worden bediend.' Momenteel is dat ook al aan de orde bij de veel jongere Coenbrug .
Goed nieuws is dat de fundering van brug A in orde is, in tegenstelling tot die van de naastgelegen basculebrug uit 1965. Die voldoet niet aan de nieuwste normen en richtlijnen en is hierdoor is niet te hergebruiken voor een nieuwe brug. De fundering voldoet wél nog voor de huidige brug, volgens beheerder Noord-Holland. Die voerde in 2019 levensverlengend onderhoud aan de beide bruggen uit met als doel om de bruggen weer vijf jaar lang veilig te kunnen gebruiken.
Om het verouderingsproces van de bruggen te beperken wordt bijzonder transport omgeleid. Dit betreft voertuigen die zwaarder zijn dan het wettelijk toegestane gewicht van 50 ton. Voertuigen die voldoen aan het wettelijk toegestane gewicht mogen nog steeds beide bruggen passeren. Het vervangen van de oeververbindingen - volgens de meest recente planning in 2025 - wordt nog een puzzel: ze liggen in een krappe, complexe omgeving waarbij wegen, vaarwegen en spoorwegen dicht bij elkaar liggen.
'Het zal moeilijk worden om in deze situatie op een veilige manier de bruggen te vervangen waarbij alle bestaande verkeersfuncties volledig in stand blijven. Op dit moment zoekt de provincie nog uit welke tijdelijke maatregelen nodig zijn om dit te kunnen waarborgen,' schrijft het college. ProRail is intussen bezig met een grote opknapbeurt van de spoorbrug, waardoor er met Pasen geen treinen overheen kunnen .