Ahold Delhaize sterk in Europa, omzetdaling in de VS

12 feb , 11:11 Bedrijvigheid
screenshot 20250212 102135
Google Street View

Multinational Ahold Delhaize zag zijn verkopen in het vierde kwartaal van vorig jaar amper groeien, voornamelijk vanwege een omzetdaling in de Verenigde Staten, waar het bedrijf ongeveer twee derde van zijn inkomsten genereert. De online verkopen van boodschappen stegen afgelopen kwartaal wel, met 5,8 procent.

De operationele winst van het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn, Bol, Etos en Gall & Gall daalde afgelopen kwartaal met tien procent tot 607 miljoen euro, zo werd vandaag bekend. De omzet kwam uit op 23,3 miljard euro, 0,6 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In de VS, waar Ahold Delhaize ketens heeft zoals Food Lion, Giant en Stop & Shop, daalden de verkopen met eenzelfde percentage.

De winstmarge bij Ahold Delhaize, een belangrijke indicator voor winkelbedrijven, verslechterde in het vierde kwartaal licht tot 4,1 procent. De 'aanhoudend sterke prestaties in Europa' werden volgens het bedrijf tenietgedaan door prijsverlagingen en lagere eenmalige baten in de Verenigde Staten.