Wilde staking KLM’ers zorgt voor ontwrichting Schiphol

Foto: Pixabay / Johann van der Geest

Een wilde staking van KLM-medewerkers op Schiphol heeft gezorgd voor tientallen geannuleerde vluchten op een dag die te boek stond als de drukste van dit jaar tot nu toe. Een woordvoerder van de luchthaven benadrukt dat medewerkers proberen zo goed als het kan reizigers bij te staan door informatie te delen en ze naar de gate te helpen. De werkonderbreking is inmiddels voorbij.

Schiphol wijst erop dat in de sector al structureel sprake was van personeelstekorten. Dat is het geval bij bijvoorbeeld de beveiliging en de afhandeling van passagiers en bagage. Door de coronacrisis werd er twee jaar lang veel minder gevlogen. Daardoor waren er ook veel minder mensen nodig. Het lukt de bedrijven op de luchthaven niet om die mensen weer terug te krijgen. De luchthaven had mensen voorafgaand aan de meivakantie al gewaarschuwd voor lange rijen en drukte. Tot 8 mei verwacht Schiphol dagelijks gemiddeld 174.000 reizigers. Dat zijn er nog niet zoveel als op de drukste dagen voor de crisis. Maar wat meespeelt is dat mensen niet meer gewend zijn om in de rij te staan.

De 150 afhandelaars van KLM legden vanmorgen op eigen initiatief het werk neer. Ze zijn ontevreden over de hoge werkdruk en de lage waardering voor hun inzet. Door de staking wordt er geen vracht en bagage afgehandeld. KLM zegt in een verklaring de hoge werkdruk te erkennen. De maatschappij doet er naar eigen zeggen alles aan om de tekorten op te lossen en de werkdruk te verlagen: ‘Daarbij zetten we alle maatregelen in die mogelijk zijn,’ zo klinkt het. De inhuur van een andere afhandelaar op Schiphol is er daar één van.

Buiten CAO gebleven

De werknemers van KLM die zich op Nederlandse luchthavens bezighouden met de afhandeling van bagage en passagiers zijn de enige die buiten een sectorbrede CAO vallen. Vakbond FNV concludeert dat de wilde staking daarmee te maken heeft. Eerder deze maand bereikte vakbond FNV een akkoord met zes van de zeven bedrijven die zich bezighouden met het afhandelen van vliegtuigen. Eén van de voorwaarden die werd gesteld is dat medewerkers een startloon van veertien euro per uur krijgen, aldus de bond.

Naast de loonsverhoging is onder meer afgesproken dat de jeugdloonschalen verdwijnen en dat de onregelmatigheidstoeslag blijft bestaan. Ook is er een regeling voor oudere werknemers die minder willen gaan werken afgesproken. Door een sectorbrede CAO wordt het voor bedrijven onmogelijk om op arbeidsvoorwaarden te concurreren. De FNV zegt al langer dat de Schiphol Group voor alle bedrijven die actief zijn op de luchthaven minimale kwaliteitseisen moet hebben. Schiphol deelt die mening en wil daarover met de FNV in gesprek.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen