Nabestaandenbegeleider biedt steun in moeilijke tijd

Foto: Robin Houniet

ADVERTORIAL Nabestaanden maken na een overlijden vaak een moeilijke periode door. Ze rouwen, maar moeten eerst veel zakelijke rompslomp afhandelen. Pas als de zakelijke kant van een overlijden goed geregeld is, krijgen nabestaanden ruimte om te rouwen. Het inschakelen van een nabestaandenbegeleider kan rust geven.

Martine Mell uit Krommenie is zo’n nabestaandenbegeleider en legt uit wat zij kan betekenen voor de nabestaanden na het verlies van een dierbare. ‘Ik ben van mening dat in deze snelle digitale wereld, aandacht voor het verlies juist zo nodig is. Daarom bezoek ik de nabestaanden aan huis waarbij persoonlijke aandacht centraal staat. Als nabestaandenbegeleider heb ik een gidsfunctie. Tijdens het gesprek help ik de nabestaanden met het op een rijtje zetten welke administratieve zaken er geregeld moeten worden. Wat kan wachten en waarin meteen actie ondernomen moet worden.’

‘Ik geef informatie over onder andere het wel of niet accepteren van een nalatenschap, over bankzaken en het opzeggen of omzetten van verzekeringen, abonnementen en belastingzaken. De informatie die ik geef is gebaseerd op de persoonlijke situatie van de nabestaande. Omdat na een overlijden al snel post binnenkomt van allerlei instanties kan het zorggesprek het beste zo’n drie weken na het overlijden van je dierbare plaatsvinden. Naast de informatie over de af te handelen papierwinkel is er tijdens het gesprek ook aandacht voor het verlies zelf.’ 

Anticiperen

Ook vóór een overlijden, op ‘sleutelmomenten’ in het leven zoals samenwonen, echtscheiding en ziekte is het goed om stil te staan bij de mogelijke consequenties die deze nieuwe situatie kan hebben na een overlijden. Vaak wordt gedacht dat je met een samenlevingscontract je partner ook als erfgenaam aanwijst. Dat is niet het geval. En zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen waarbij het handig en verstandig is om je te verdiepen in wat je aan wie achterlaat. Een nabestaandenbegeleider kan helpen om de situatie en wensen in kaart te brengen. Daarnaast is het voor nabestaanden prettig wanneer zij na het overlijden van hun dierbare alle informatie kunnen vinden die ze nodig hebben. Een zoektocht naar bankgegevens, inlogcodes en andere belangrijke documenten kun je voor zijn door te kiezen voor een nalatenschapsorganizer. Hierin bewaar je alle informatie die van belang is voor het afwikkelen van je nalatenschap en het afronden van de administratie na overlijden.’

Op het werk

‘In 2021 waren er 170.839 sterfgevallen. Uitgaande van vijf werkende personen als direct betrokkene van de overledene en met een beroepsbevolking van 9,4 miljoen mensen treft dit 854.195 personen. Jaarlijks wordt dan één op de elf werknemers met verlies en rouw geconfronteerd. Rouwen heeft een enorme impact op een persoon. Hoe ga je als werkgever om met een rouwende werknemer? Is er al een verliesprotocol binnen het bedrijf? Ook hier kan een nabestaandenbegeleider een uitkomst zijn. Deze denkt mee en helpt alle punten van aandacht op papier te zetten. Is de werknemer verantwoordelijk voor het afronden van de administratie na een overlijden? Ook hierin kan de werknemer ondersteund worden door het inzetten van nabestaandenzorg.’

Vraagt u zich na het lezen van dit artikel af of een nabestaandenbegeleider iets voor u kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op. Vragen staat vrij en aan een (telefonisch) kennismakingsgesprek zijn geen kosten verbonden.  

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen