Gehakt AH vanaf volgende week niet in bakje maar in zakje

Foto: Albert Heijn

Albert Heijn start volgende week met de overstap van plastic bakjes naar plastic zakjes voor het verpakken van gehakt. Dat scheelt meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis – een besparing van 70 procent. Voor klanten heeft de nieuwe verpakking een bijkomend voordeel: de kliko raakt minder snel vol.

In 2025 wil Albert Heijn 20 miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal gebruiken en bovendien moeten de verpakkingen van alle eigen merkproducten dan 100 procent recyclebaar zijn. Om die doelstelling te halen wordt voor alle verpakkingen van eigen merkproducten gekeken of het beter kan, zonder concessies te doen aan de kwaliteit en houdbaarheid. Diverse vleesverpakkingen zijn al aangepast. Er worden bijvoorbeeld geen gekleurde plastic schaaltjes meer gebruikt omdat die minder goed recyclebaar zijn.

Goed beschermd

Samen met vaste vleesleverancier Hilton Foods heeft de Zaanse supermarktketen nu een alternatief ontwikkeld voor de schaaltjes gehakt. Het zakje dat klanten vanaf volgende week aantreffen staat iets bol doordat zuurstof is toegevoegd, waardoor de inhoud goed wordt beschermd.

Hierna kaas aan de beurt

De afgelopen drie jaar bespaarde Albert Heijn ruim zeven miljoen kilo verpakkingsmateriaal door helemaal geen, minder of andere soorten materiaal te gebruiken. Zo zitten maaltijd- en lunchsalades tegenwoordig in een dunnere schaal en zijn de snoepgroente van de bekende emmer met deksel naar dunne bakjes met een topfolie verkast. Volgende maand pakt Albert Heijn de verpakking van plakjes kaas aan. Meer dan honderd kaasverpakkingen worden aangepast met als resultaat een plasticreductie van 200.000 kilo per jaar.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen