Albert Heijn heeft zich de woede van sommige landgenoten op de hals gehaald door met een reclame in te spelen op grappen en grollen over het Songfestival-liedje van Jeangu Macrooy. De Surinaamse zin Yu no man broko mi wordt vaak geïnterpreteerd als I don’t like broccoli, maar verwijst in werkelijkheid naar de slavernij: Je kunt me niet breken.
De song Birth Of A New Age gaat dus over een beladen onderwerp, waarover geintjes door velen niet op prijs worden gesteld. De in Suriname geboren en in Amsterdam wonende Macrooy staat op 22 mei in de finale van het Songfestival in het Rotterdamse sportpaleis Ahoy, nadat het liedjesfestijn vorig jaar wegens corona werd afgeblazen.
De Zaanse supermarktketen heeft inmiddels excuses gemaakt voor het slecht ontvangen inhalen op de broccoli-hype, meldt de NOS. Maar de advertentie wordt niet offline gehaald. Volgens NRC is er geen sprake van verontschuldigingen.
#Broccoli niet aan te slepen bij @albertheijn pic.twitter.com/Mw0bo3EsB4
— Pieter Buisman (@Pieter_Buisman) May 2, 2021
Interessant. Is de cancelangst bij bedrijven aan het zakken?
Albert Heijn biedt geen excuses aan voor broccoli-reclame https://t.co/lnCN4zHyyO— Jan Kuitenbrouwer (@kuitenbrouwer) May 2, 2021
Ik wilde vanavond #broccoli eten. Tenzij iemand me dan een racist vindt, dan neem ik wel bloemkool. #AlbertHeijn
— Morpheusz (@Morpheusz5) May 2, 2021
Supermarkt @albertheijn verkoopt smakeloze broccoli en prijst dat aan met een even smakeloze advertentie. https://t.co/wZt2DnHKcc
— Gertjan Kleinpaste (@GKleinpaste) May 2, 2021
Beste @albertheijn Na alle ophef over de #broccoli grap over het #Songfestivallied vraag ik mij af of dit nog wel kan. Witte en bruine bonen apart in een potje, waarbij de bruine ook nog eens goedkoper zijn. De witte bonen zijn zelfs beste teelt. #Apartheid #integratie #racisme pic.twitter.com/OhIM1mjH4j
— Aatjuh (@_Aatjuh_) May 2, 2021