Bol.com zwaar het schip in door oplichting

02 mei 2021, 10:01 Bedrijvigheid
screenshot 20210502 095611
Google Street View

Bol.com heeft ruim driekwart miljoen euro op een rekening van oplichters gestort in de veronderstelling dat het geld naar Brabantia ging. De dochteronderneming van Ahold Delhaize heeft daarmee een domme fout gemaakt en moet de rechtmatige schuldeiser alsnog 751.493,09 euro betalen, meldt het FD .

De rechtbank in Utrecht oordeelde vorig week dat Bol.com had kunnen en moeten weten dat een e-mail die was verstuurd uit naam van Brabantia zo de prullenbak in kon. 'Houd he rekening mee dat we vanaf vandaag een wijziging in onze bankrekeninggegevens hebben voor incaende betalingen', schreven de oplichters. 'Voortaan moten all incoming betalingen have been overgemaakt naar onze filiaalrekening in Spanje. We het op prijs as u uw gegevens kunt bijwerken.' Op het hoofdkantoor in Zaandam werd dat gezien als legitieme correspondentie, maar daar denkt de rechter anders over.

Gezonde argwaan

De bedriegers konden brieven en e-mails van Brabantia vervalsen omdat ze in het najaar van 2019 het e-mailadres van een medewerkster hackten, aldus de krant. Maar hoewel de huisstijl van Brabantia op deze wijze nauwkeurig gekopieerd kon worden, had het verzoek van 'Brabantia' bij Bol.com tot 'gezonde' argwaan moeten leiden. En niet alleen vanwege het plotselinge gebrekkige taalgebruik van een onderneming waarmee al jarenlang zaken worden gedaan: waarom zou een Nederlands bedrijf de betalingen van een ander Nederlands bedrijf op een Spaanse bankrekening willen ontvangen? Bol.com beraadt zich nog op een hoger beroep.