‘Horecabazen medeverantwoordelijk maken voor rijgedrag koeriers’

Foto: Google Street View

De al ‘jarenlange overlast en schade veroorzakende bezorgscooters’ in de Russische Buurt hebben ditmaal Democratisch Zaanstad in de pen doen klimmen. Met name in de Czaar Peterstraat van en naar Zaandam West zijn scooters, al dan niet bestuurd door bezorgers een plaag voor de bewoners. Ook de PVV vraagt er met enige regelmaat aandacht voor.

DZ pleit nu voor stevige actie en handhaving om een duidelijk signaal af te geven richting de eigenaren van horecabedrijven die maaltijden maken laten bezorgen dat zij wat dit betreft ook een verantwoordlijkheid hebben. Raadslid Henk Terol verwijst naar Rotterdams beleid, dat het mogelijk maakt om restauranteigenaren medeverantwoordelijk te maken voor asociaal verkeersgedrag van hun bezorgers. De havenstad loopt hiermee voorop in ons land, maar wat DZ betreft is Zaanstad een snelle volger. Bezorgers van maaltijden zijn volgens verzekeraars zes keer vaker betrokken bij aanrijdingen dan andere scooterrijders.

Rotterdam

Een proef in de wijk Feijenoord toonde in Rotterdam aan dat ingrijpen helpt. Agenten registreerden bij verkeersovertredingen en huftergedrag de naam van de opdrachtgever, waardoor restaurants met een slechte score op het gebied van toezicht op een veilige bezorging kwamen bovendrijven. Rotterdam wil helpen en betaalt de helft van de kosten als ondernemers hun krachten scootertrainingen laten volgen, maar wie niet meewerkt loopt het risico op een bestuursrechtelijke boete die in de duizenden euro’s kan lopen en in het uiterste geval een tijdelijke sluiting van de zaak.

Veel bekeuringen

Maaltijdbezorgers niet per klant maar per uur betalen kan ook al een groot deel van de oorzaak van alle problemen op de weg wegnemen, omdat snelheid minder belangrijk wordt. Terol zou graag zien dat Zaanstad ook werkt maakt van het bestrijden van de overlast die de bezorgscooters veroorzaken en heeft het college nu gevraagd of daarvoor al plannen zijn. Onlangs is bij een controle in de Czaar Peterstraat in twee uur tijd ‘een flink aantal bekeuringen’ uitgedeeld, schrijft hij on zijn vragen, en het is voor hem een reden te meer om dergelijke handhavingsacties vaker uit te voeren: ‘Het aantal bekeuringen gaf duidelijk aan hoeveel last men in deze straat heeft van deze scooters/bezorgscooters.

Rugnummers

In mei vorig jaar pleitte het CDA vanwege een toenemend aantal klachten over het rijgedrag van maaltijdkoeriers voor de invoering van rugnummers voor deze groep verkeersdeelnemers. Steunfractielid Nick Hendriks verwees toen ook al naar de Rotterdamse aanpak. Sindsdien is het aantal bezorgde maaltijden en dus het aantal mensen dat ermee onderweg is vanwege de lockdowns en de avondklok alleen maar toegenomen. In antwoord op het voorstel van Hendriks liet het college vorig jaar weten dat er bij de gemeente geen klachten waren binnengekomen over gevaarlijke capriolen van maaltijdkoeriers. Sinds juli vorig jaar geldt dat jongeren minimaal zestien jaar moeten zijn om het werk te mogen doen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen