Van huis-tuin-en-keuken-ongelukje naar bloeiend bedrijf

Foto: Druppelzorg

ADVERTORIAL Het ontstaan van het bedrijf Druppelzorg is zowel ontroerend als een schoolvoorbeeld van het gegeven dat de beste ideeën veelal door toeval ontstaan. In dit geval vergat de 85-jarige Ab Zwaan toen hij zijn ogen wilde druppelen dat hij zijn leesbril nog ophad. Dit vond hij zo vervelend, dat hij twee gaatjes in de bril boorde. Vriend Evert van Voorst (87) zag de doorboorde bril liggen en dacht: daar gaan we wat mee doen… De rest is geschiedenis.

Het tweetal ging met de inval aan de slag en ontwikkelde een bril met verschillende maten gaatjes voor de meest gangbare maten druppelaars die in omloop zijn. De druppelbril zorgt ervoor dat het medicijn precies op de goede plaats terechtkomt. Het flesje wordt erin gestoken, de bril wordt opgezet, het hoofd achterover gebogen en voilà: ook weer gebeurd. Er zijn in ons land nogal wat mensen die oogdruppels gebruiken. Wegens droge ogen, na een staaroperatie of een net- of hoornvliestransplantatie. En dat gaat niet iedereen gemakkelijk af.

Gemak en kostenbesparing

De druppelbril maakt het druppelen een stuk eenvoudiger en aangenamer en blijkt bovendien thuiszorgorganisaties een flinke besparing te kunnen opleveren. Er moet vaak meerdere malen per dag gedruppeld worden en als patiënten dat niet zelf kunnen, moet er dus elke keer een medewerkster langskomen. Dat is arbeidsintensief en duur, maar betekent ook dat de ontvanger van de druppels steeds op vaste tijden thuis moet zijn. Het gebruik van de speciale druppelbril kan de thuiszorg tot zestien uur per cliënt per maand besparen, zo is inmiddels duidelijk geworden. En geeft de patiënten meer bewegingsvrijheid.

Tweede bedrijf

Het aha-moment van de heren Van Voorst en Zwaan leidde in augustus 2018 tot de oprichting van Druppelzorg en de verspreiding van de brillen breidde zich al snel als een olievlek uit. Het werk, dat de twee 80-plussers erin staken begon op een heuse baan te lijken. Maar ook wat dat betreft vielen de puzzelstukjes al snel op hun plaats. Voor de uitdijende boekhouding hadden ze het kantoor van Mieke en Fenja van Braam ingehuurd en het klikte tussen deze vier. Waarop haast onvermijdelijk de vraag kwam: willen jullie het niet overnemen?

Daar had het tweetal, dat inmiddels een goede kijk had gekregen op het reilen en zeilen bij Druppelzorg wel oren naar en in juli 2019 werd hun besloten vennootschap een feit. Druppelzorg BV is nu hun tweede bedrijf naast het boekhoudkantoor, maar afscheid nemen van het oorspronkelijke vak willen de twee toch niet: óók veel te leuk en bovendien kunnen ze de klanten niet in de kou laten staan.

Gestage groei

Van de stap met Druppelzorg hebben ze nog geen moment spijt gehad. Het aantal verkooppunten groeit gestaag: opticiens en apotheken nemen de bril op in het assortiment en de professionele zorg is al evenzeer geïnteresseerd. Onder andere het Oogheelkundig Medisch Centrum in Zaandam en de afdeling oogheelkunde van het AMC werken er inmiddels mee, naast veel thuiszorginstellingen.

Evert van Voorst is op de achtergrond – en op de voorgrond, zoals in december 2019 in een uitzending van het televisieprogramma Pauw – nog steeds nauw bij zijn geesteskind betrokken en ook Ab Zwaan volgt de ontwikkelingen met blijvende interesse, zij het dan liever in de luwte. Maar hun fantastische verhaal, waarin ook nog de man die de gaatjes in de proefexemplaren laserde tot de bril geperfectioneerd was een hoofdrol speelt, is het meer dan waard om verteld te worden.

Wie hapt toe in Zaanstad?

Terwijl de zaken crescendo gaan zit er ook een opmerkelijk hiaat in het succesverhaal: er is nog geen verkooppunt in de Zaanstreek, toch de bakermat van Druppelzorg. Op de website zijn alle adressen te vinden waar de bril te koop is en er is ook een webshop, maar in Zaanstad ontbreekt nog een fysiek verkooppunt. Detaillisten die hem in  het assortiment op willen nemen, kunnen via het contactformulier op de site meer te weten komen over een business to business account of bellen met het telefoonnummer 06 1277 1603.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen