Campagne alle vervoersbedrijven om meer passagiers te trekken

Still uit een video die deel uitmaakt van de campagne 'Het OV is OK'.
Still uit een video die deel uitmaakt van de campagne 'Het OV is OK'.
Foto: YouTube

De start van de campagne Het OV is OK om meer mensen het openbaar vervoer in te krijgen begint vandaag met de aankondiging dat buitengewone opsporingsambtenaren strenger toezicht gaan houden op de naleving van de coronaregels in het OV.

De verwachting is dat er meer boetes zullen worden uitgedeeld omdat het waarschijnlijk veel drukker gaat worden in trein, bus, tram en metro. BOA’s moeten ervoor zorgen dat reizigers zich aan de coronamaatregelen houden. Het doel van de campagne is om in december 80 procent van het aantal reizigers dat normaal was vóór het virus uitbrak te vervoeren.

Unieke samenwerking

Een landelijke campagne voor het openbaar vervoer namens alle vervoerders is uniek en nog niet eerder vertoond. ‘Het is spannend, bijzonder, een landelijke campagne van echt alle OV-bedrijven hebben we nooit eerder gedaan maar is heel hard nodig, want de coronacrisis heeft zijn sporen achtergelaten in het openbaar vervoer,’ zegt voorzitter Pedro Peters van branchevereniging OV-NL op de website van de organisatie.

Van harte welkom

Tijdens de lockdown is het OV op verzoek van de Rijksoverheid blijven doorrijden als vitale sector, met bijna lege treinen, bussen, trams, metro’s en veerponten. De oproep om alleen met het OV te reizen als dat strikt noodzakelijk was resulteerde in 90 procent minder passagiers. Het resulteert voor de secor dit jaar in een verwacht verlies van bijna een half miljard euro. Veel mensen en bedrijven blijken nog niet te weten dat ze inmiddels ‘weer van harte welkom zijn’ in het OV. ‘Met de medewerking van de reizigers en onder andere de onderwijsinstellingen, mondkapjes en zoveel mogelijk reizen buiten de drukke tijden is het ons gelukt om verantwoord met het OV te reizen,’ aldus Peters.

Sein op groen

Centraal in de campagne staat het groene sein uit het verkeer, ‘een visueel herkenbaar element dat geen uitleg nodig heeft’. ‘Is het groen, dan is het OK.’ Het gemiddelde aantal reizigers is nu tussen de 50 en 60 procent, met uitschieters naar 70 procent ten opzichte van pre corona. De kosten zijn echter gelijk gebleven. Om ervoor te zorgen dat er niet opnieuw beperkingen nodig zijn naast de nu geldende basisregels van het RIVM zal strenger worden gelet op de naleving daarvan. Ook agressief gedrag wordt niet geduld, vertelde hij aan De Telegraaf. Tot eind juli zijn er volgens Peters ongeveer 1000 boetes uitgereikt vanwege het niet dragen van een mondkapje. Sinds augustus gaat het om zo’n 200 per week, met name tijdens de weekenden.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen