Albert Heijn schroeft prijzen A-merken systematisch op

Foto: Flickr / FaceMePLS

Albert Heijn heeft de afgelopen vijf weken de prijzen van de A-merken veel vaker verhoogd dan verlaagd, meldt Nu.nl op basis van een onderzoek van Inprijsverhoogd.nl. En dat terwijl moederbedrijd Ahold Delhaize zijn operationele winst in het eerste kwartaal van dit jaar met ruim 48 procent heeft opgevoerd tot 645 miljoen euro.

Mede door hamsterende klanten en een flink opgeschroefde online omzet online steeg de omzet van Ahold Delhaize in het eerste kwartaal met 14,7 procent tot 18,2 miljard euro en ook het rendement werd flink opgevoerd. Maar dat was allemaal kennelijk nog niet voldoende op het hoofdkantoor in Zaandam. Albert Heijn voerde de afgelopen weken in totaal 1806 prijsveranderingen door, waarvan er 1464 een verhoging waren (81 procent). AH laat in een reactie op Nu.nl weten ‘inderdaad een aantal prijzen verhoogd te hebben als gevolg van marktontwikkelingen’, maar dat klanten deze verhogingen niet per se zullen opmerken aan de kassa omdat de prijzen van het huismerk, Prijsfavorieten of bonuskortingen niet zijn meegenomen in de analyse.

Jumbo

Volgens het onderzoeksbureau is normaliter het aantal prijsverhogingen en -verlagingen in balans. Concurrent Jumbo bijvoorveeld voerde in dezelfde periode ongeveer evenveel prijsverhogingen als prijsverlagingen door. ‘Een patroon waarbij er vijf weken lang 80 procent van de prijsbewegingen uit verhogingen bestaat zien wij nooit,’ stelt de vergelijkingssite. ‘De eerste weken van elk jaar is een soortgelijk patroon te vinden maar veel minder sterk. Dit is meestal ook te verklaren door bijvoorbeeld BTW-verhogingen, hernieuwde inkoopvoorwaarden of grondstofprijzen die worden doorgerekend aan de consument.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen