Wakker Dier krijgt gelijk: AH misleidt klant met kipverpakking

Geen kip maar een - wel erg fraaie - haan.
Foto: Wikipedia / Arie M. den Toom

Albert Heijn gaat op de verpakking van zijn reguliere kip de claim ‘Een vitaler ras met meer ruimte’ aanpassen na een uitspraak van de Reclame Code Commissie. De wervende tekst is misleidend omdat de vergelijking slaat op de al langer afgeschafte plofkip en het volgens de RCC bovendien ‘aannemelijk’ is dat kippen van andere supermarktketens meer ruimte hebben genoten dan het pluimvee van AH.

De commissie stelde hiermee Wakker Dier in het gelijk. De organisatie beticht het Zaanse bedrijf van misleiding. In het AD stelt woordvoerder Pauline van den Brandhof dat AH dat toch al van plan was en dat in april de verpakkingen worden aanpast: ‘Iedereen snapt dat dat niet van vandaag op morgen is geregeld.’ Volgens Wakker Dier gaat AH als marktleider niet ver genoeg. Er zijn volgens de actiegroep geen supermarkten die kippen minder ruimte geven, maar wel zes bedrijven die de dieren juist een beter leven gunnen, waaronder Aldi, Lidl en Jumbo. Vorig jaar liet Wakker Dier nog bezorgwagens van AH achtervolgen door een truck met een boze tekst. Albert Heijn is wel vaker op de vingers getikt omdat het bedrijf het niet zou nauw neemt met de waarheid als het om marketing gaat: in 2017 en 2019 werd het concern uitgeroepen tot Liegebeest van het jaar.

Van plofkip naar lokkip

Kippen leven normaal gesproken in kleine groepen met een strikte hiërarchie – ofwel pikorde. De groeisnelheid en de bezettingsdichtheid in de stal zijn – samen met afleidingsmateriaal – door de Wageningen Universiteit bestempeld als belangrijke factoren voor hun welzijn. ‘Daarover jokken is dus extra kwalijk,’ aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier. De afgelopen jaren verruilden alle grote supermarkten de plofkip voor de lokkip. Zij introduceerden verschillende ‘kip-concepten’. Zo heeft Albert Heijn de ‘AH kip’, Jumbo de ‘Nieuwe standaard kip’ en geeft Coop ‘Pluimgarantie’ op zijn lokkip. Wakker Dier spreekt van ‘lokkippen’ omdat deze keurmerkloze kip dient om klanten naar de winkel te trekken. Het welzijn van al deze kippen is nog altijd te laag om in aanmerking te komen voor één ster van het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming.

Reacties