Albert Heijn ‘scoort’ weer: na 2017 opnieuw Liegebeest in 2019

Lotgenoten van de AH-kippen: geen ruimte om te scharrelen.
Lotgenoten van de AH-kippen: geen ruimte om te scharrelen.
Foto: Pixabay

Albert Heijn is hardleers met het misbruiken van plaatjes en teksten die diervriendelijke omstandigheden suggereren voor producten van dieren die het in het echte leven heel wat beroerder hebben. De supermarktketen is door Wakker Dier uitgeroepen tot Liegebeest 2019 voor de verpakking van een kip waarop ‘meer ruimte’ staat. ‘Terwijl Albert Heijn met zestien kippen op een vierkante meter de kippen juist de minste ruimte geeft, zonder daglicht,’ aldus de organisatie die ijvert voor dierenwelzijn.

In 2017 kreeg AH de prijs ook al, omdat het in het huisblad Allerhande bij een artikel over het eigen merk serranoham een foto plaatste van varkens in de wei. In werkelijkheid zitten de dieren hun leven lang binnen in een krap hok zonder stro en dus in hun eigen poep, liet Wakker Dier toen weten. Albert Heijn gaf in een uitzending van de talkshow Jinek toe dat de foto met van het Spaanse platteland genietende varkens misleidend was, maar weigerde om een rectificatie te plaatsen. Liegebeest is een prijs die Wakker Dier jaarlijks toekent aan bedrijven die consumenten misleiden met valse claims over dierenwelzijn.

Een A4’tje per kip

Ditmaal is het de verpakking van de ‘nieuwe AH-kip’ die het Zaanse bedrijf de das omdeed. Zo’n 19.000 mensen brachten hun stem uit, waarvan er volgens de organisatie 7000 voor Albert Heijn kozen en de eveneens genomineerde bedrijven Milka, Bord Bia, Jumbo en tot vorige week ook McDonald’s de dans ontsprongen. De hamburgerketen paste in allerijl de propaganda aan. AH stopte in 2016 net als alle andere supermarkten met de plofkip, maar heeft sindsdien in vergelijking met de concurrenten de kleinste stappen gezet. Volgens Wakker Dier bestaat ‘meer ruimte’ voor de AH-kip eruit dat het dier op een A4’tje moeten leven, wat de leefbaarheid in de stallen ernstig aantast. In de te krappe ruimte kunnen uitwerpselen niet drogen en staan de kippen in hun eigen natte, ammoniakrijke poep.

PR-praatjes doorgeprikt

De uitverkiezing ‘is een duidelijk signaal aan Albert Heijn dat zijn klanten geen mooie PR-praatjes slikken’, zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier. Die organisatie wil bedrijven aanpakken die consumenten om de tuin leiden als het gaat om dierenwelzijn. AH neemt de ‘titel’over van de Rabobank. Een reclame waarin de bank suggereerde de voedingssector te willen verduurzamen stond toen wel erg ver af van de ‘miljarden euro’s’ die in plofkippen, megastallen en fastfoodketens werden gestoken.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen