Uit de kleren voor nieuwe kleren bij Albert Heijn

Foto: Ahold Delhaize

Voor je werkgever uit de kleren. Dat beeld ontstond rond een proef van Albert Heijn met het digitaal aanmeten van nieuwe bedrijfskleding. Bij een filiaal in Nijmegen moesten medewerkers om de juiste maat te bepalen een foto opsturen via een app, waarop ze gekleed waren ‘in ondergoed of nauwsluitende sportkleding’ om zo goed mogelijk de contouren van het lichaam te kunnen meten. Nadat er na een artikel in NRC Handelsblad commotie over ontstond is de proef razendsnel afgeblazen.

De Autoriteit Persoonsgegevens noemde de pilot een reactie ‘bizar’, maar AH zag er in eerste instantie geen kwaad in: zo’n app paste volgens een woordvoerder bij deze tijd. Albert Heijn benadrukte na de ophef dat deelname aan de proef uitsluitend bedoeld was op vrijwillige basis, maar NRC citeerde uit een e-mail aan de werknemers in Nijmegen dat het gebruik van de app ‘essentieel en verplicht’ was. Dat zou een fout van een overenthousiaste filiaalmanager zijn geweest, aldus AH. De ingezonden foto’s zouden volgens de Zaanse supermarktketen overigens niet door mensenogen worden bekeken maar worden onderworpen aan een screening via een algoritme. Het concern gaat de proef met de kledingmatenapp en de communicatie daarover uitgebreid evalueren.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen