Digitale proefwinkel AH van Zaandam naar Schiphol

De digitale winkel op Schiphol Plaza.
De digitale winkel op Schiphol Plaza.
Foto: Albert Heijn

De veertien vierkante meter grote digitale proefwinkel van Albert Heijn die eerst bij het hoofdkantoor in Zaandam stond is voor twee maanden verplaatst naar Schiphol en geopend voor alle bezoekers van de luchthaven. Zij kunnen er tot eind januari de snelheid en het gemak ervaren van winkelen zonder kassa: in de winkel is het niet nodig om producten te scannen en de betaling gaat automatisch.

In september begon Albert Heijn de proef in Zaandam. De winkel is samen met de Amerikaanse tech-start up AiFi en met ING ontwikkeld en kan plug and play neergezet worden op locaties waar tijdelijk behoefte is aan een kleine winkel. De experimentele versie heeft een plek gekregen op het Jan Dellaertplein voor Schiphol Plaza, met een groot aantal passanten en dus potentiĆ«le klanten. Bij het AH-hoofkantoor konden alleen medewerkers er terecht. De proef daar zou zes maanden duren, maar is kennelijk zo’n succes dat nu al wordt uitgeweken naar het grote publiek. Het concept is gemakkelijk: mensen scannen hun (contactloze) betaalpas bij de deur die vanzelf opengaat. Vervolgens pakken ze hun boodschappen, stoppen die meteen in hun tas en lopen weer naar buiten. De meegenomen producten worden automatisch geregistreerd en betaald. Klanten kunnen als zij dat willen bij de uitgang hun aankopen eerst nog controleren.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen