Pleidooi LZ voor brede promotie streekproducten

Foto: Twitter

Liberaal Zaanstad vindt dat de gemeente het voortouw moet nemen bij de promotie van streekproducten door met het midden- en kleinbedrijf in gesprek te gaan over de vraag hoe dat het beste kan worden aangepakt. Daar hoort in elk geval zelf het goede voorbeeld geven bij: maak er afspraken over met de cateraar en hou er rekening mee bij de inkoop van relatiegeschenken.

De gemeente moet volgens een motie van LZ-fractievoorzitter Marianne de Boer bovendien scholen attenderen op de mogelijkheden van het programma Jong Leren Eten. Onder het motto ‘jong geleerd, oud gedaan’ kunnen scholen sinds het afgelopen schooljaar gebruikmaken van stimuleringsvouchers waarmee ze hun voedsellessen kunnen uitbreiden met praktijkervaringen zoals (moes)tuinieren, koken of boerderij-educatie.

Twee vliegen in één klap

De Zaanse mayonaise en mosterd, de duivekater, de chocolade, het bier van brouwerij De Hoop, de koffie van Zuivere Koffie en de zuivel van boerderij Puur Zaans zijn voor De Boer voorbeelden die een bredere steun verdienen. ‘Uit onderzoek blijkt dat vooral het ‘verhaal achter het product’ de meeste toegevoegde waarde biedt aan streekproducten. Promoten van streekproducten slaat dus twee vliegen in één klap: we geven verder invulling aan de ambitie om een MKB-vriendelijke gemeente te willen zijn en we versterken onze identiteit en het verhaal van de Zaanstreek,’ aldus De Boer.

Mensen zijn volgens LZ graag bereid om streekproducten te kopen vanwege de transparantie (je weet waar het vandaan komt), het verminderen van voedselkilometers (geproduceerd dichterbij huis) en het identiteitsgevoel (trots). Minister Carola Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft bovendien afgelopen zomer aangegeven de waardering voor Nederlandse streek- en regioproducten te willen vergroten, de afzet ervan te willen bevorderen en knellende wet- en regelgeving aan te pakken.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen