Folderbranche overweegt cassatie tegen uitspraak over ja/ja-sticker

Foto: Twitter

De reclamefolderbranche overweegt om in cassatie te gaan tegen de uitspraak van het Amsterdamse gerechtshof dat de Amsterdamse ja/ja-sticker mag blijven. Als inderdaad een uitspraak van de Hoge Raad moet worden afgewacht, betekent dat ook weer uitstel voor de invoering van de nieuwe werkwijze in Zaanstad. Hier wordt pas omgeschakeld van nee/nee naar ja/ja als dat juridisch is dichtgetimmerd. De gemeenteraad besloot eind 2017 dat dit wel het doel is. 

Amsterdam voerde de ja/ja-sticker al op 1 januari 2018 in om het papiergebruik terug te dringen, tot verdriet van de foldermakers en -verspreiders. Die vochten het besluit bij de rechter aan maar kregen tot nu toe twee keer het deksel op de neus. In Zaanstad moeten inwoners die geen folders willen dat aangeven met een nee/nee-sticker en worden ze alleen bezorgd via stickerloze brievenbussen. In de toekomst moet dat worden omgedraaid en moeten mensen expliciet aangeven wél folders te willen. De variant dat er wel huis-aan-huisbladen welkom zijn maar geen ongeadresseerde reclame-uitingen blijft bij beide varianten bestaan.

Versnipperde regels

Volgens de Amsterdamse wethouder Marieke van Doorninck is door de nieuwe stickermethodiek het aantal huishoudens dat daar reclamefolders in de bus krijgt gedaald van bijna 210.000 naar ruim 80.000. Een huishouden zonder sticker bespaart volgens de gemeente 33 kilo papier per jaar. MKB-Nederland maakt zich zorgen over de verschillende systemen en pleit daarom voor een landelijk model. Zo heeft gemeente Utrecht aangekondigd om ook huis-aan-huisbladen onder het nieuwe regime laten vallen, terwijl het volgens de belangenvereniging van kleine en middelgrote ondernemers juist lokale ondernemers zijn die in die bladen adverteren en ze nodig hebben voor hun omzet. Ook daar zit echter de klad in, en niet door de stickers. Vorige week ging bijvoorbeeld de Noord-Hollandse tak van BDU Media failliet en verdwenen van de ene dag op de andere de titels De Krommenieër en De Zaankanter van het toneel wegens teruglopende advertentie-inkomsten en daardoor een verliesgevende exploitatie. De titels zijn inmiddels in handen van concurrent Rodi Media, die nog niet zegt te weten of ze zullen terugkeren.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen