Conflicten tussen Hema en franchisers lopen opnieuw hoog op

De Hema-vestiging aan de Gedempte Gracht in Zaandam.
De Hema-vestiging aan de Gedempte Gracht in Zaandam.
Foto: Google Street View

Hema heeft volgens De Financiële Telegraaf het voornemen om de contracten met zijn franchisenemers open te breken. In een volgens de krant ‘uiterst pittige brief’ zouden manager franchise Ton Vervat en directeur Nederland Tico Schneider dat hebben laten weten aan de Vereniging Aangesloten Bedrijven (VAB) Hema, de koepel van de betreffende ondernemers.

Het botert al jarenlang niet tussen Hema en zijn franchisenemers. In de nu verstuurde brief zou staan dat de samenwerking ‘sinds jaar en dag en in toenemende mate als contraproductief en bezwarend’ wordt ervaren door ‘jarenlange verregaande verharding, voortdurende tegenwerking en juridisering van de onderlinge verhoudingen’.

Verkoop afgeketst

Wat Hema precies anders wil gaan doen is niet duidelijk. Vorige maand ketste de verkoop van het concern aan het Belgische Core Equity af, naar verluid omdat die gegadigde niet uit de voeten kon met de franchisecontracten. Het probleem zit voornamelijk bij inkomsten uit en uitgaven voor de webwinkel.

In maart bepaalde de rechter in kort geding dat het hoofdkantoor van Hema tot aan de datum van een vonnis in de bodemprocedure die door enkele franchisers tegen Hema was aangespannen de verrekening van alle webkosten diende op te schorten. De vordering van de franchisers op een terugbetaling werd afgewezen. Die uitspraak wordt overmorgen verwacht, wat wellicht de timing van de brief aan de VAB verklaart.

Een derde van de winkeliers; 40 procent van de omzet

Ongeveer een derde van de Hema-winkels – 257 van de 750 – wordt gerund door franchisenemers en die zijn goed voor 40 procent van de omzet in Nederland. Zij krijgen een deel van de omzet uit de webwinkel van Hema vergoed als de klant in het postcodegebied van de winkel woont en betalen sinds 2005 ook mee aan de kosten van e-commerce. Hema zou dit een achterhaald model vinden gezien de ontwikkeling van online-verkopen.

Ruim vijf miljoen minder

In 2015 werd een discussie over de bijdragen geschikt, waarbij het hoofdkantoor in eerste instantie aanbood 23 miljoen euro in termijnen aan de franchisenemers te betalen. Een jaar kwam het concern daar eenzijdig op terug en hield ruim vijf miljoen euro in voor de gemaakte kosten voor online verkopen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen