Hornbach blijft doorgroeien met omzet in fysieke winkels

Foto: Google Street View

Doe-het-zelfketen Hornbach die in 1997 in Zaandam zijn eerste vestiging in Nederland opende is ook afgelopen jaar weer gegroeid. In ons land gaat het volgens het bedrijf om een omzetgroei van meer dan tien procent. Het marktaandeel ligt inmiddels op 26 procent.

Door het eindigen van de coronabeperkingen in de landen waar het Duitse bedrijf actief is liepen de online verkopen terug. Maar in de winkels werd ondanks de hoge inflatie nog altijd meer verkocht. Voor het hele concern ging de omzet met 6,6 procent omhoog naar 6,2 miljard euro. De groei werd mede aangejaagd doordat Hornbach meer winkels heeft dan een jaar geleden. Dat zijn er inmiddels 171, vier meer dan eind 2021. Daarvan staan er achttien in Nederland en in Nijmegen wordt momenteel aan de negentiende  gebouwd.

Vloeren

Directeur Evert de Goede van Hornbach Nederland wil nog verder groeien, ook met meer Hornbach Vloeren-vestigingen. Er is nu één zo’n winkel die helemaal gericht is op vloeren en klanten weten die zaak in Kerkrade volgens De Goede goed te vinden. Het hele Hornbach-concern boekte een bedrijfsresultaat van 290 miljoen euro. Een flinke daling ten opzichte van de 363 miljoen euro in 2021. Het bedrijf wijst onder meer naar de inflatie en gestegen kosten voor bijvoorbeeld energie en lonen. Die konden niet volledig worden doorberekend, waardoor de winstmarge onder druk stond. Cijfers over een nettowinst geeft Hornbach niet.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen