Verouderde parkeernormen belemmeren (ook sociale) nieuwbouw

22 nov , 15:00 Actueel
screenshot-20250430-142425-681215ea08c6b-688b245f7559b
PxHere / CC0 Publiek Domein

Vier op de vijf gemeenten baseren hun parkeerbeleid op verouderde cijfers, waardoor projectontwikkelaars en woningcorporaties onnodig veel ruimte voor auto’s moeten inplannen. Deskundigen pleiten voor een snelle actualisering van de lokale parkeernormen én voor een breed maatschappelijk debat over de herinrichting van onze leefomgeving, schrijft Nul20.

In Zaanstad moest wethouder Gerard Slegers zijn concept-parkeervisie met lagere parkeernormen intrekken vanwege te grote tegenstand uit de gemeenteraad. 'Aan de Zaanse Versnellingstafel (voor woningbouw, red.) zijn de plannenmakers bezorgd dat de raad de hoogopgelopen parkeerdiscussie pas na de raadsverkiezingen van maart 2026 wil heropenen. Op het Zaanse stadhuis verwachten ze dat problemen ontstaan bij liefst 53 geplande projecten met ruim 9000 nieuwe woningen, doordat de huidige (negen jaar oude) parkeernormen nog niet zijn aangepast aan de actuele parkeerbehoefte van bezoekers en sociale huurders,' aldus Nul20

Maatwerk lastig

Projectontwikkelaars en woningcorporaties waarschuwen voor 'hoge ontwikkelkosten en onrendabele businesscases,' zegt voorzitter Leontine de Koning van de Zaanse Versnellingstafel. 'Voor de komende tijd wordt het heel lastig om te voldoen aan de oude, hoge parkeernormen, boven op de eisen dat 30 procent van alle woningen sociaal en twee derde betaalbaar moet zijn.' Voor de korte termijn hoopt zij dat per probleemproject of probleemgebied kleinere 'slimmigheden' kunnen worden gevonden: 'Maatwerk per project is echter binnen de oude parkeernormen best ingewikkeld, omdat dit zonder goede onderbouwing kan leiden tot bezwaren van omwonenden bij de Raad van State. En daar wil je natuurlijk helemaal niet zijn.'

Armlastige corporaties

Woningcorporaties waarschuwen sowieso dat ze steeds meer tegen hun financiële grenzen aanlopen. 'Het financieringsmodel moet tijdig bijgestuurd worden, anders stokt de nieuwbouw,' stelde voorzitter Liesbeth Spies van corporatiekoepel Aedes afgelopen week. Er gaat nu meer geld uit dan dat er binnenkomt. Vorig jaar stegen de onderhouds- en verduurzamingskosten van de corporaties met ruim vijftien procent naar meer dan twaalf miljard euro.

De huren van bewoners zijn echter vrijwel de enige inkomstenbron van corporaties. Vorig jaar was de gemiddelde huur van een corporatiewoning 595 euro per maand. Op iedere woning legden de corporaties maandelijks gemiddeld 48 euro toe. In 2023 ging het nog om elf euro. 'Inmiddels heeft ruim een miljoen corporatiewoningen energielabel A of beter. Tegelijkertijd weten we dat er nog werk aan de winkel is,' zegt Spies. Met 21.761 nieuwe woningen lieten de corporaties volgens Aedes wel een flinke groei in nieuwbouw zien. In 2023 leverden de corporaties nog 17.801 woningen op.  

Langjarige zekerheid

Om alle kosten op te vangen zijn de corporaties steeds meer geld gaan lenen. Gerekend per woning ging het vorig jaar om 216 euro per maand, ruim vier keer zoveel als drie jaar eerder. Spies wil dat het komende kabinet voor langjarige zekerheid zorgt in de corporatiesector. 'Begin met het afschaffen van de winstbelasting voor corporaties.' Zonder structurele oplossingen, waaronder een lagere belastingdruk of financiële bijdragen van de overheid, zou de investeringskracht van de corporaties stagneren. 'En dat kan Nederland zich in de huidige wooncrisis niet permitteren.'